The Core

21. april 2003 af Jeppe Krogh

The Core billede

Det er en dommedagsfilm i vanlig stil med bulder og brag, og brave mænd og kvinder, der uselvisk sætter deres liv på spil for jordens befolkning. Den er dog ikke på niveau med andre film i denne genre

I stedet for en stor asteroide, der truer med at ødelægge jorden, er der her tale om jordens kerne, der truer med at ødelægge vores smukke jord. De to videnskabsmænd Josh Keyes (Aaron Eckhart) og Conrad Zimsky (Stanley Tucci) finder ud af at jordens kerne er holdt op med at rotere, hvilket vil ødelægge jordens elektromagnetiske felt, og i løbet af ét år vil hele jorden brænde op. Josh skal derfor, sammen med en gruppe af verdens klogeste videnskabsmænd og militæret, lede en ekspedition ind i jordens lavefyldte indre.

The Core er helt som vi er kommet til at forvente af disse dommedagsfilm. Asteroiderne og rumvæsenerne er bare skiftet ud med jordens kerne, mens resten af filmen ligner de andre film i denne genre. På papir lyder ideen med jordens kerne egentlig god nok, men filmen fremstår alligevel til sidst uinspireret og uinteressant. Problemet med kernens rotation lyder som en gang pseudo-videnskablig nonsens og det eneste vi hæfter os ved er, at jorden, i værste tilfælde, vil brænde op. Skuespillerne gør det skam fint nok hele vejen igennem, men det kunne være hvem som helst i rollerne. Den store løncheck undtaget, et er mig en gåde hvorfor disse stjerner vælger at være med i disse film. Det har åbenbart ikke åbnet de gode rollers døre for Hilary Swank, at vinde en Oscar for bedste kvindelig skuespiller for Boys Don’t Cry (1999)!

Filmen er på flere måder ret komisk – og det er absolut ikke tilsigtet! F.eks., for at illustrere for en gruppe af højtstående militærfolk at jorden vil brænde op, sprayer Josh Keyes en blomme med en dåse lugtforfrisker, sætter ild til, og får blommen til at gå i brand. Det er en af de scener, man nok burde have efterladt på gulvet i klipperummet. Med så mange af verdens klogeste eksperter skulle man kunne klare enhver situation, indenfor ethvert ekspertiseområde.. Og det kan de da også. I flere tilfælde overlapper deres ekspertise da også, som da computernørden Taz ’Rat’ Finch pludselig kan høre hvalerne synge, eller da han til sidst udtaler, at jorden helbreder sig selv! Denne seer morede sig meget og man kan ikke helt blive sur på filmen, da den heller ikke tager sig selv alt for alvorlig.

På trods af filmens rare, underfundigt komiske tone, er der dog flere negative aspekter. Dialogen er elendig og ødelægger mange af scenerne. Der er ikke noget værre end ’smarte’ dialoger, der gør det hele utroværdigt. To store egoer mødes foran en masse mennesker. Begge er uvurderlige eksperter, der kan betyde liv eller død for alle involveret i ekspeditionen, men det der fokuseres på, er eksperternes evne til, at komme med de ’smarteste’ kommentarer. Special-effekterne, som man skulle tro ville være filmens force, er heller ikke særlige specielle eller flotte. Der er for få og så er de ikke særligt raffinerede. Duer falder til jorden, vinduer sprænges og broer braser sammen. Det er alt sammen set bedre. Filmens anden del, hvori vi følger vores helte på deres ekspedition, er klart den bedste. Der er mest fart over feltet, effekterne er lidt mere originale og dialogen behøver ikke at være alt for varieret.

Som det er i alle disse film, er det den ufrivillige anti-helt, der ender med at redde hele verden. Det kunne vi nu godt have gættet fra starten af, da det hele er lidt for forudsigeligt. At se The Core er lidt som at læse en bog igen og genopdage de få ting, man havde glemt fra sidste gang man læste bogen. Men som sagt: på trods af dens mangler, kan man ikke rigtigt blive sur på filmen. Denne seer giver The Core tre stjerner ud af seks.

Titel: The Core
Original Titel: The Core
Premieredato: 16. april 2003