The Crazies

26. august 2010 af Michael Panduro

The Crazies billede

Nogenlunde vellykket remake

Der er så utrolig meget der taler imod ideen om remakes, genindspilninger, reboots, genoplinvinger eller genfortællinger i filmverdenen. Hvad end man kalder dem, så er det som hovedregel ny suppe på gamle grøntsager. Så slemt er det ikke i tilfældet The Crazies - sidste skud på stammen af George A. Romero remakes - for det er en af de film hvor man hele tiden har tænkt at originalen kunne have haft godt af et højere budget og moderne effektmageri. Og ideen bliver mærkbart bedre, når den er udført med de brede penselstrøg, som Breck Eisners remake benytter. Det sagt, så ender Eisners film dog uden Romeros bid og vid og i sidste ende er det en svagere, omend nok mere underholdende film.

Her skal sammenligningerne slutte, for selvom de temaer af paranoia og regeringsmistro, der gennemsyrer historien ikke har ændret sig meget i de små 40 år siden originalen, så er den moderne horrorfilm som Eisner forholder sig til noget helt andet end samtiden i 1973. Det betyder at Eisner er fuldstændig på hjemmebane i sine gyserklicheer og falder nemmere til patten, specielt i filmens anden halvdel.

Han lægger ellers fint ud med stemningstunge billeder og en ildevarslende atmosfære, mens vi præsenteres for de sære indbyggere i Ogden Marsh. Vi følger byens sherif over to dage, hvor den lille bys indbyggere pludselig begynder at opføre sig mærkværdigt. Før vi har set os om er balladen eskaleret til familier der brænder hinanden af og så går det ellers stærkt. Det fungerer glimrende i første halvdel, selvom mange scener mildest talt er set før, men Eisner underminerer sin egen spændingskurve ved allerede tidligt at forklare for meget. Vi ser hurtigt at regeringen er involveret og det tager ikke lang tid at finde ud af hvad der er årsag til folks voldelige adfærd - og det er ærgerligt, for mere mystik ville have hjulpet på spændingen.

I stedet bliver det hele en historie der uden de store overraskelser bevæger sig mod sin forudsigelige slutning. Det betyder heldigvis ikke at historien er kedelig, for Eisner forstår godt at holde sin stemning nogenlunde ved lige. I sidste ende ville jeg bare ønske han havde holdt os hen i spænding for hvad der mere overordnet foregik end hvad der skete som det næste.

Som selvstændig film er The Crazies en ganske fin lille spændingsfilm. Den vil ikke blive husket som en stor gyser, men en solid lille film, det er det. Desværre har filmens relative succes givet dens skaber blod på tanden og jeg må ærligt indrømme at jeg er noget mere skeptisk overfor de næste remakes den gode Eisner har sat sig for.

DVDen indeholder intet bonusmateriale.

Midget Entertainment .

Titel: The Crazies