The Dark

17. august 2006 af David Lund

The Dark billede

The Dark minder meget om Silent Hill i indhold og tone. Selvom den måske ikke er helt så interessant, er den stadig seværdig.

Sarah er et skilsmissebarn i teenageårene, og er netop sammen med sin mor Adéle, taget en tur til Wales for at besøge hendes far, James. Det er et isoleret sted James har fundet at bo, og stedet har en noget broget fortid. En fårehyrde har nemlig etableret sin egen religion, og fået alle tilbederne til at begå selvmord ved at hoppe fra klippen og ned i vandet, med et løfte om en plads i himlen, i denne religion kaldet Annwyn. En dag tager Adéle og Sarah en tur til stranden, hvor Sarah pludselig forsvinder ned i vandet. En desperat søgen efter Sarah starter, men svarerne på hendes forsvinden er tæt knyttet med fortiden.

The Dark er på ingen måder noget stort, originalt eller direkte interessant værk. Filmen læner sig meget op af historien fra det første Silent Hill spil, og jeg er slet ikke i tvivl om at filmen her, er lavet på baggrund af filmatiseringen af samme. The Dark er også klippet fjollet sammen fra tid til anden, og indeholder mange af de typiske, unødvendige flashbacks som mange af den slags film nu gør. Alligevel formår The Dark at etablere en utryg atmosfære, samt at overraske en hver gang man tror man har regnet det hele ud. Uhyggen når aldrig helt op til overfladen, men idéerne er der, og for det skal filmen da have sin ros. Til gengæld er The Dark desværre også en af de film, der lige skal i gang før man bliver grebet af den. De første 40 minutters tid er ikke ligefrem noget at råbe hurra for, udover at man ser en masse får springe udover en klippe; en ufrivillig morsom scene, men stadig en morsom scene.

Instruktøren John Fawcett har før stået for gyserfilmen Ginger Snaps, så han er ikke helt ukendt i genren. Desuden er han fast inventar på diverse serier som Xena: Warrior Princess og Nikita. Fawcett er såmænd en dygtig nok instruktør, selvom han mest hører hjemme i serieland. I Ginger Snaps virkede den spontane, hurtige og legesyge klipning samt instruktion, og man kan mærke at mange af de samme elementer er fortsat her i The Dark. Problemet er blot at The Dark skal forestille at være en meget forstyrrende, seriøs og mørk film, så hvis man blot havde studeret klassikerne indenfor genren, er jeg sikker på at resultatet var blevet bedre. Til tider skaber Fawcett dog enkelte mindeværdige og forstyrrende billeder, som måske ikke virker på en garvet gyserfan som mig, men helt sikkert vil ryste mange seere.

Hovedrollen i filmen er Adéle, som desperat søger efter sin datter på allerbedste Silent Hill manér. Adéle er spillet af Maria Bello, som du nok kender bedst fra Sidste Nat På Station 13 remaket, Coyote Ugly og A History Of Violence. Bello gør et godt arbejde med en ellers ret ligetil figur, man kan ikke lade være med at tænke på, om man ikke burde have brugt hende til hovedrollen i Silent Hill, men det er jo for sent nu. Sean Bean spiller James, og selvom jeg allerede nu er ved at blive træt af at omtale Silent Hill, bliver jeg nød til at sige, at han også har spillet med i den. Dog vil han nok aldrig kunne komme ud af skyggen som Boromir i Ringenes Herre. Bean gør et overraskende godt stykke arbejde i The Dark, og formår at fremstå troværdig selv igennem filmens mest utroværdige momenter. Han skal have alt den ros han kan få for denne præstation. Udover det er der 2 vigtige børneroller i filmen, som heldigvis ikke formår at irritere, men jeg er sikker på, at vi alle har set bedre.

The Dark er skam underholdende, selvom det er en meget rodet film med mange mangler og fejl. Men vælger man at se på idéerne og fremhæve filmens positive sider, er den bestemt værd at se. De anbefales i hvert fald hovedsageligt til nyudklækkede gyserfans, og da også til gyserfans generelt. Hvis du var vild med Silent Hill, kan du ikke gå helt galt i byen med The Dark.

Ekstramaterialet består af en trailer til The Dark, et trailershow af kommende film og en alternativ slutning, der underligt nok varer 12 minutter, selvom kun de sidste 2 minutter egentlig indeholder noget nyt. Begge slutninger har hver deres gode sider, og jeg kan simpelthen ikke favoriserer en af dem. Ellers er der intet. Filmen er præsenteret i et 16:9 anamorphic widescreen format med DTS lyd. 2 stjerner ud af 6 mulige til ekstramaterialet.

Titel: The Dark
Original Titel: The Dark
Premieredato: 15. august 2006