The Day the World Ended (DVD)

7. maj 2002 af Claus Larsen

1 stjerner Skriv en kommentar

The Day the World Ended (DVD) billede

Amerikanske Creature Feature har fået den idé at lave film med samme titel som kultklassikere fra 1950'erne. Det er en usandsynlig dårlig idé

The Day the World Ended er navnet på en ny amerikansk TV-produktion, som af uransagelige årsager skal udkomme på DVD herhjemme. Den skulle efter sigende være en remake af gyser/sci-fi klassikeren af samme navn fra 1956, men historien i denne nye film er af en mere moderne karakter, og så har man gjort lidt mere ud af monstret, der er kreeret efter de oprindelige tegninger af Hollywoods ypperste FX-folk. Monsteret er sådan set også det eneste, der er at råbe et lille svagt hurra for i denne film.

Jennifer Stillman (Nastassja Kinski) er skolepsykolog og har netop fået et job i en afsides beliggende flække i Nordcalifornien. Da hun ankommer til byen mærker både hun og publikum, at alle bærer på en frygtelig hemmelighed. Den skal jeg da ikke afholde mig fra at røbe. 9-årige Ben (Bobby Edner) har mistet sin mor under mystiske omstændigheder og han er blevet adopteret af den tilsyneladende sympatiske og storsindet læge Dr. Michael McCann (Randy Quaid). Ben er underlig. Han har evner som ingen af de andre drenge har, og han moppes af alle inklusive skolesygeplejersken, der for øvrigt lider en krank skæbne efter at have hygget sig med inspektøren en mørk og tåget aften. Det viser sig hurtigt at Ben ikke er fra denne verden. Hans far er et rumvæsen, der kommer tilbage til jorden for at opsøge sin søn og for at tage hævn mod dem, der stod bag moderens død. For hun er selvfølgelig blevet myrdet p.a.. af sit underlige afkom. Det prøver filmen ikke en gang at skjule på nogen måde. Hvad værre er: Filmen er dødhamrende kedelig. Der er ikke en eneste mulighed for at selv den mest skabede og sarte teenagepige vil kunne få et chok. Det værste er dog, at man ikke en gang kan grine ad filmen. Man genbruger de samme effekter, som fx at monstret kvaser skallen på alle de mandlige ofre, mens han i det mindste flænser ansigtshuden af et kvindeligt offer (uden at vi dog skal se ansigtet lidt nærmere).

Randy Quaid og Nastassja Kinski spiller absolut på rutinen. Bobby Edner tilgiver jeg, hvis han lover aldrig at stille op til en casting igen, mens monstret da gerne må tage en rolle mere. Man har prøvet at lave et par effekter omkring monstret for at vise dets nærvær. Den ene er at plaske det ind i slim, så det mest af alt ligner Alien på en meget dårlig måde. Og så har man prøvet at give monstret en lyd, der er udefinerbar og helt ude i hampen. Sådan lyder monstrøse figurer ikke i gyserfilm. 1 stjerne fordi den trods alt ikke varer hele aftenen at se. Prøv at få fat i den gamle version af filmen, som for øvrigt lige er blevet vist i TV eller få fat i førnævnte Alien - Da får man noget for pengene. Ekstramaterialet bærer præg af at være ekstramateriale til en dårlig film – 2 stjerner (1 i sympati)

Filmen er venligst stillet til rådighed af Egmont Entertainment.

Titel: The Day the World Ended
Original Titel: The Day the World Ended