The Fall

30. maj 2009 af Ditte Madvig Evald

The Fall billede

Visuelt mesterværk med svære problemer

En eventyrfilm, med helte og skurke og skjulte hensigter. Jo, det lyder somend vældig spændende, og når hovedpersonen er Lee Pace, der spiller den søde Piemaker i Pushing Dasies, kan det vel ikke gå helt galt, eller kan det? "The Fall" handler om den søde, nysgerrige Alexandria, der har en tragisk historie. Under et hospitalsophold møder hun den tragiske stuntmand Roy Walker, der måske har mistet førligheden, efter et hasarderet stunt. Der opstår et forhold mellem de to forskellige skæbner, da Roy for at få morfin fortæller Alexandria et indviklet eventyr om fem mytiske helte. Det bliver til en historie der efterhånden blander virkelighed og fantasi mere og mere.

Setuppet er der ikke noget i vejen med, og denne film der fik special mention på Berlinalen i 2007, har klare kvaliteter. Det er en utrolig smuk film. Eventyrdelen foregår i middelhavslandsskaber, med blå mauriske byer og skønne gule og røde ørkner, der af og til giver mindelser om Dalis ørkenbilleder. Man kan forestille sig, hvor skønt det må have været at se dem på et kæmpelærred. På hospitalet bliver øjet ligeledes forkælet, farverne er klare og stemningen er nostalgisk.

"The Fall" er instrueret af Tarsem Singh, der også har lavet "The Cell" fra 2000. Der er klare ligheder mellem de to film, især i deres blanding af fantasi. I "The Cell" er det en seriemorders bevidsthed, der bliver udforsket i billeder, mens det i "The Fall" er virkelighedens indvirkning på fantasien, der kommer til live.

Ekstramaterialet til "The Fall" kunne have været med til at kaste lys over historien, og fortælle noget om de kunstneriske ambitioner i forhold projektet, men desværre er det en samling af "behind the scenes" optagelser, der er klippet sammen, men som står ukommenterede hen. Det er sikkert meget interessant at følge hvordan instruktøren Tarsem Singh arbejder, men jeg savner en formidler imellem mig og billederne der kan give mere perspektiv.

Hvis man vil slukke for lyden og lade filmen køre på væggen som et levende maleri, fungerer "The Fall" sikkert upåklageligt, men som en eventyrfilm er det bare ikke nok at den er smuk. Den unge Alexandria er sød at se på, og meget charmerende, men man forstår ikke hvorfor hun skal tale et ubehjælpeligt engelsk, det fører ikke noget til filmen. Lee Pace er yderst plaget som stuntmanden, der sætter livet på spil på grund af ulykkelig kærlighed, men på en eller anden måde bider det sig ikke fast. Man sidder fast i billederne, der er så velovervejede og kunstneriske, at historien skulle have været eminent for at kunne leve op til dem. Det er svært at give karakter til en film, der på den ene side er et mesterværk, og på den anden side en tam historie. Derfor ender jeg med at give den tre stjerner, selvom det er seks for det visuelle og to for historien.

Scanbox.

Titel: The Fall
Original Titel: The Fall