The Flying Leathernecks

2. april 2007 af Søren Falgaard

The Flying Leathernecks billede

Vi befinder os ved øen Guadalcanal i Stillehavet. En flok piloter kæmper med Kirby (John Wayne) som barsk leder med at sætte japanerne på plads

Nicolas Rays var manden bag film som ”Rebel without a cause” (1955) med James Dean i en af hans mest berømte roller. Fire år tidligere lavede han ”The flying Leathernecks”, der havde John Wayne i hovedrollen, som den befalende der må tage de svære og ofte upopulære beslutninger, der skal vinde slaget over japanerne for amerikanerne. Vi følger et korps af Wildcatspiloter, der finder sig selv midt i et af stillehavskrigens værste steder, Gudalcanaløen, hvor det ser skidt ud for de dårligt støttede amerikanske tropper. Igennem en række spektakulære luftslag føres vi med piloterne i luften. Krigsslagene er spektakulært sammensat med brug af dokumentarisk krigsbilleder fra 2. verdenskrig og med fiktive scener af piloterne i deres cockpits.

Den kompromisløse Major Kirby (John Wayne) må mobilisere al sin styrke for at få piloterne til at adlyde i den store sags tjeneste. Kirbys underordnede, Kaptajn Griffin har svært ved at tage beslutninger, der kan ofre de enkelte i selvmorderiske missioner. Hjemme venter de efterladte familier på deres udstationerede soldater, der ofrer sig i den amerikanske nations interesse.

Filmen er først og fremmest interessant p.g.a. de spektakulære luftkrigsscener men er også interessant som flyvekrigsfilm, der både underholder og fortæller om krigen fra et patriotisk synspunkt. I tråd med andre krigsfilm fra Perioden såsom John Fords ”They were expendable” (1945) skildrer den mange amerikanske soldaters død, men den hylder dem og deres indsats som nødvendig for at vinde i det lange løb. I disse film var John Wayne perfekt som den handlekraftige mand, der var hård men retfærdig. Guadalcanalkampene har således stor betydning i amerikansk bevidsthed om 2. verdenskrig, da det var her amerikanerne første gang slog til mod japanerne og fik dem besejret efter lange kampe. I filmens univers glorificeres der og fortælles mytisk om de amerikanske helte, der ofrer sig for det velfungerende Amerika og soldaternes kernefamilier derhjemme.

On Air Video.

Titel: The Flying Leathernecks
Original Titel: The Flying Leathernecks