The Forbidden Kingdom

27. januar 2009 af David Lund

The Forbidden Kingdom billede

Jackie Chan og Jet Li i en forholdsvis kedelig film

Jackie Chan og Jet Li behøver vel ingen introduktion, da de begge har stået for nogle af de bedste Hong Kong actionfilm samt nogle af de absolut værste Hollywood actionfilm i nyere tid. Begge har haft et enormt problem med at udvide deres karrierer i den vestlige verden, og stadig holde fat i deres tidligere fans. Deres stunts samt kampscener blev blot kopieret fra tidligere film, og så fik den ene ofte en eller anden virkelig ringe komiker som sidekick, imens den anden måtte nøjes med en gennemsnitlig rapper. Dog fortæller salgstallene en anden historie end jeg, men som jeg altid har sagt, er dette bestemt ikke et tegn på kvalitet. Så trist som det har set ud fra fortidens heltes sidste mange film, ligeså spændende var det at erfare, at de for allerførste gang skulle medvirke i en og samme film. ”The Forbidden Kingdom” har været længe undervejs, og manuskriptet er blevet skrevet om midt under optagelserne adskillige gange, så det endelige resultat er desværre en noget rodet affære. Instruktøren der endte med tjansen, blev Rob Minkoff som man bedst kender fra Disney som manden bag ”Løvernes Konge”, Stuart Little” og senest ”The Haunted Mansion”. Desværre er det Minkoff selv der kan pålægges skylden for ”The Forbidden Kingdom”s mangler, for på trods af det høje budget, de kreative kræfter bag samt to af vor tids dygtigste kampsportseksperter, kan Minkoff ikke skrue en eneste scene ordentligt sammen, hvilket virkelig er synd, både når man tænker på hvor længe vi har ventet, men også fordi der er så mange uudnyttede muligheder i filmen.

Historien om teenageren Jason der sendes til et fortryllet rige, for at returnere en kampstav til en forstenet abekonge, og dermed redde verdenen, er simpel og lægger op til en god portion underholdning. Man får hurtigt etableret et kendskab samt sympati for Jason, der er den nye dreng i byen, og bliver mobbet af en flok unger, der mener at kung-fu er for tøsedrenge. Når Jason så ved et tilfælde bliver kastet til en anden verden i en anden tid, møder han den udødelige Lu og den mystiske munk uden navn, og så begynder træningen. Det er en velkendt formel, som virker hvis den er i hænderne på en instruktør der har hjertet med i projektet. Rob Minkoff hopper dog over træningen alt for let, og gør alt for at vise det ene flotte billede efter det andet i stedet, og historien forsvinder hurtigt i mængden af meningsløs visuel overflødighed. I og med at fortællingen er baseret på en gammel kinesisk myte, og mange af karaktererne er fra andre myter, er det synd at dette ikke er blevet udnyttet og udforsket bedre.

Jackie Chan og Jet Li spiller begge to roller, og selvom filmen hovedsageligt foregår på engelsk (desværre), ødelægger dette ikke noget direkte for dem. Jackie Chan gentager sin ”Drunken Master” succes, med en kampstil hovedsageligt i beruset tilstand, og det er altid forrygende at overvære. Jet Lis velkendte hurtighed er ligeså tilbage, og filmens klimaks er ca. halvvejs inde, hvor de to kæmper mod hinanden. Desværre er der ingen nytænkning fra de to herrers side, men det er nu stadig en velkoreograferet kamp med det præcist rigtige udfald. I den egentlige hovedrolle ses Michael Angarano, der tidligere kun har haft små roller i film og tv-serier. Han minder mest om en af de uduelige helte fra 80’erne, og passer derfor glimrende ind i denne fortælling.

”The Forbidden Kingdom” lever i sidste ende ikke op til forventningerne. Nogle flotte billeder og en glimrende kampscene er ikke nok til at bære en hel film, når man hurtigt mister interessen for, hvad sagtens kunne have været en glimrende fortælling. Heldigvis bliver filmen aldrig direkte elendig, men at forbinde ordet ”kedelig” med sætningen ”Jackie Chan og Jet Li i samme film” bør være komplet utopi – desværre er film dog aldrig så forudsigelig.

Ekstramateriale – 1/6

En håndfuld trailers og en lillebitte intetsigende featurette, der blot gør opmærksom på at Jackie Chan og Jet Li er med i ”The Forbidden Kingdom”. Kunne man virkelig ikke finde noget andet op af skuffen?

Scanbox.

Titel: The Forbidden Kingdom
Original Titel: The Forbidden Kingdom