The Good Lie

14. marts 2015 af Jesper Poulsen

The Good Lie billede

Integration på højt plan...

Hvordan virker en telefon? Hvad er tandpasta for noget? Hvordan smager mad fra McDonald’s? Læsere af dette ved nok besked, men det gælder ikke for vores tre sudanesiske hovedpersoner i filmen The Good Lie. Baseret på virkelige begivenheder, hvor krig og udryddelse i hjemlandet erstattes med det kulturchok som venter dem i De Forenede Stater.

Drengene Mamere, Jeremiah og Paul bliver drevet på flugt, da deres landsby angribes af militante krigere på udryddelsestogt. Efter mange udfordringer og farer og tusindvis af kilometer tilbagelagt til fods, ankommer de til en flygtningelejr, hvor de etablerer sig og hjælper til. Dage bliver til måneder, som igen bliver til år. En dag opstår chancen for at de kan komme til USA og starte på en frisk, langt væk fra de grusomheder de som børn var vidne til. Nu går turen til Kansas City i staten Missouri, hvor de skal integreres, hvilket ikke er nogen helt let opgave. Specielt ikke for socialrådgiveren på jobområdet, Carrie, som har undervurderet hvor lidt de tre mørklødede klienter kender til de ting, vi andre tager for givet.

The Good Lie er et stærkt drama om at tage skeen i den anden hånd og fortsat kæmpe for et værdigt liv langt væk fra ens rødder. Filmen starter meget barsk ud med nedslagtningen af beboerne i landsbyen, som siden brændes ned. Derefter følger vi en gruppe børn på flugt, heriblandt vores tre hovedpersoner, som må kæmpe sig gennem den barske og golde natur, håbe på at få noget at spise og undgå at støde ind i de militante tropper som er likvideringsparate. Siden viser den på en underfundig og humoristisk måde, den akavede proces med at finde sig til rette blandt amerikanske vaner og dyder. Mamere, Jeremiah og Paul kan for eksempel ikke affinde sig med at sove i køjeseng, og de undrer sig blandt andet også over hvorfor det lokale supermarked smider gamle madvarer ud. Der burde jo ikke være mad der gik til spilde – sådan var det aldrig i Sudan... Filmen viser os på flere planer den kløft der er mellem de to samfund. Imigranternes første møde med begrebet vittigheder er en fantastisk oplevelse, for både dem og os som seere. Scenen hvor Mamere ønsker at takke Carrie for hendes indsats, og han vader direkte ind i hendes køkken for at overrække hende en pose appelsiner, er også ganske morsom. Man må heller ikke glemme Jeremiahs første tur bag rattet i en bil! Der findes også en række rørende og eftertænksomme scener i filmen, som peger tilbage på selve titlen The Good Lie. Jeg vil dog ikke afsløre her, hvad det drejer sig om. Det ville være alt for ”spoiler-agtigt”.

Efterhånden som integrationen lykkes, oplever Mamere, Jeremiah og Paul desværre også at deres personlighed og væsen kommer længere og længere væk fra dem de var, og ikke mindst længere væk fra deres oprindelse. Revner i succesen begynder at vise sig. Og så er integrationen vel alligevel ikke lykkes? Eller hvad?

Reese Witherspoon (Oscar-vinder for Walk The Line, nomineret for Wild) spiller Carrie som skal være blæksprutten der får samlet alle løse tråde, således at tilpasningen lykkes. De tre hovedroller spilles af Arnold Oceng, Ger Duany og Emmanuel Jal. Sidstnævnte er i øvrigt i gang med en række animerede kortfilm som er selvbiografiske og omhandler hans opvækst i en sudanesisk landsby under borgerkrigen.

The Good Lie er en fin fortælling om aldrig at give op, uanset hvad man bliver stillet over for.
Bonusmaterialet består af en række slettede scener, en mindre dokumentar samt en stak trailers.

Scanbox.