The Gravedancers

20. februar 2008 af David Lund

The Gravedancers billede

Endnu en spøgelsesfilm uden nævneværdig effekt

Gyserfilm, gode som dårlige, er der nok af derude efterhånden. Nogle gyserfilm kan stadig præstere at tilføje noget nyt til genren, nogle kan som det mindste være tro mod genren, nogle er så dårlige at de blot vækker latter og underholder fint alligevel og nogle, ligesom ”The Gravedancers”, er blot direkte dårlige. Når en film er blevet hyldet ikke kun som ”Den bedste gyserfilm i år” af Variety, men også som ”En af de bedste gyserfilm nogensinde” af DVD Verdict, så er det vel ikke helt forkert, at regne med et friskt bud på en efterhånden slidt formular. Desværre var dette dog nok den største fejltagelse jeg begik med denne film, for den har da sine underholdende perioder, disse er dog blot overskygget på manglen af uhygge, atmosfære, originalitet, karakterer med substans og en nogenlunde troværdig og holdbar historie.

Harris møder sine gamle skolekammerater Kira og Sid under en af deres tidligere venners begravelse, og de beslutter sig for at feste igennem. De ender på en kirkegård, hvor Sid finder et mystisk stykke papir, som han læser højt fra, imens vennerne berusede danser på gravene. Et stykke tid efter bliver de alle tre hjemsøgt af henholdsvis en gal, kvindelig pianist, en voldtægtsforbryder og en pyroman. Den eneste udvej er at søge hjælp udefra, så de opsøger den sære paranormale ekspert Vincent, der lægger en plan for vennerne.

Hvis en gyserfilm så anstrengende gerne vil tages seriøst, er det en fremragende idé at have en overraskende historie bygget på troværdige hændelser samt en opbygning til denne. ”The Gravedancers” starter dog med en typisk sekvens, hvori man oplever en kvinde blive myrdet af et spøgelse, og derefter springer filmen videre til begravelsen, hvor de tre venner fjanter tåbeligt rundt. Det holder simpelthen ikke, og det fungerer da slet heller ikke, at lade en så stor del af filmen hvile på CGI-spøgelser når budgettet ikke rækker til det. Ligeså tåbeligt er den sideløbende utroskabshistorie, der langsomt vikler sig ud, da denne ikke tydeligt har noget direkte mål andet end, at skabe foragt til vores hovedperson som vi i forvejen skulle kunne identificere os med. Der er ikke meget at hente i ”The Gravedancers” andet end en lille portion underholdning, og med et så stort marked for genren, er der i forvejen flere hundrede (ja, sikkert tusinde) film du bør se før denne. Du bliver ikke skræmt og du får kun få billige grin ud af oplevelsen.

Skuespillet er slet ikke værd at nævne, men nu gør jeg det alligevel. Dominic Purcell fra serien ”Prison Break” spiller hovedrollen Harris, og blot dette navn er nok at sælge filmen på pga. seriens succes. Purcell er dog langtfra en dygtig skuespiller, og går da også kun lige til nød og næppe an i ”Prison Break”, men en hovedrolle i en spillefilm magter han på ingen måde. Ofte virker det som om, at han blot læser replikker op fra manuskriptet, og hans anonyme skuespil kan lulle nærmest enhver i søvn. Tchéky Karyo er en langt mere erfaren skuespiller med roller i film som ”The Core”, ”The Patriot” og ”Joan Of Arc”. Dog er hans fortolkning af Vincent hjerteløs og grænsende til det hamrende irriterende. De andre roller er besat af en flok skuespillere uden ambitioner, og man kan nærmest ikke kende den ene fra den anden efter filmens afslutning.

”The Gravedancers” er dog ikke den komplette fiasko jeg indtil nu har gjort den til. Hvis man køber filmens historie, og ser igennem fingre med filmens utroværdighed, dårlige CGI og elendige skuespil, så er der enkelte velfungerende scener fra tid til anden. Disse er dog næppe instruktøren Mike Mendez’ skyld, da hele filmens fallitgrundlag må hvile på hans skuldre. Med kun et par ringe gyserfilm og et afsnit af den udmærkede ”Masters Of Horror” serie i bagkataloget, er Mendez heller ikke specielt erfaren, men når man oplever at flere debutanter instruerer fremragende film i dag, gider man snart ikke længere vente på, at Mendez får taget sig selv sammen.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Midget Entertainment .

Titel: The Gravedancers