Året er 1991. Jelena og Ivan slænger sig i den varme sommersol ved en idyllisk beliggende sø. Kameraet kæler for dem, som de kæler for hinanden. Der er et blødt, gyldent filter over scenen. De er opslugt af hinanden og af forelskelsen. Store smil, små drillerier og en ubændig trang til konstant at røre ved hinanden omhyller de to unge elskende.
Den bløde stund varer dog ikke ved. Over marken i baggrunden kører vogne lastet med tungt bevæbnede unge mænd. Krigen lurer, Jugoslaviens opløsning truer, og Ivan og Jelena befinder sig på hver sin side af en blodig konflikt. Hvordan skal kærligheden overleve århundreders stridigheder og de kommende tiders mange krigsforbrydelser? Hvordan vil forelskelsen mellem den serbiske Jelena og den kroatiske Ivan ånde i naturens billedskønne omgivelser, når først grænsen i græsset trækkes op med pigtråd og beskyttes af maskingeværer.
Året er 2001. Det gamle Jugoslavien eksisterer nu kun i sin præ-krigsform på forældede geografikort i folkeskolen. Men fortidens ar lever i bedste velgående. Endnu er der stor skepsis folkeslagene imellem.
Serbiske Natasa flytter ind i et nedslidt hus med sin mor. Broderen døde i krigen, og hans genfærd spøger stadig over den lille familie. Kroatiske Ante er god med hænderne. Han kommer for at sætte huset i stand. Han er en flot og dragende fyr. Natasa er tiltrukket og frastødt på en og samme gang. Kameraet lurer på hans arbejdsomme krop, præcis som Natasa gør det. Observerende og kontrolleret. Antes folk står bag Natasas brors død, men forelskelsen lystrer ikke på menneskets nedarvede skel og fordomme. Lidenskaben er ikke sådan lige at undertrykke, og det sitrer under overfladen når Natasa og Ante er under samme tag. Had, kærlighed, lyst og afsky – stærke følelser der overlapper, forvirrer og tynger i det stille tomrum imellem de to.
Året er 2011. Luka er den hjemvendte søn. Han går på universitetet i byen. Han er flygtet fra det provinsielle landsbyliv. Han traf et valg mange år tidligere, og det nager ham nu. Han fortryder den beslutning, der førte ham til dette tidspunkt og denne hjemkomst. Det er derfor, han har holdt sig væk fra sit gamle hjem. Der er én, han har svært ved at se øjnene. Det er den samme, som han længes efter at ses – sådan er det jo tit.
Marija hedder hun, og selvom fortidens krig ikke tynger, hverken Marija eller Lukas attituder overfor hinanden, så hænger den ved hos den ældre generation og infiltrerer de unges forhold udefra for at skabe skel på ny. Men måske døren står på klem for at de, den unge generation, kan finde ud af det i privaten uden andres og fortidens indblanding.
Smuk og betagende studie i kærlighed
Sådan kommer vi omkring tre årtier i grænselandet mellem Kroatien og Serbien, med tre elskende par der alle skilles af den samme blodige konflikt, og af omverdenens forestillinger om den anden.
Ved hvert årti tager de samme skuespillere nye roller på sig. Tihana Lazovic, som Jelena/Natasa/Marija, og Goran Markovic, som Ivan/Ante/Luka, spiller fortrinligt i de tre kortfilm, som udgør helheden i denne anderledes komponeret og interessante fortællerstil. Hver en karakter er distinkt trods romancens gentagne tag i dem. Dynamikken mellem de to skuespillere ændrer sig markant, når Lazovic går fra den sprudlende Jelena til den indestængte Natasa til den ansvarsfulde Marija, og når Markovic tilsvarende går fra den musikalske Ivan til den stoiske Ante til den plagede Luka. Alle tre forhold tynges af en fælles, brutal historie, men omstændighederne og attituderne er individualiseret og gjort vidunderligt distinkte.
Dette fører til et intenst og sansemættet studie i forelskelsen, lidenskaben og kærligheden på tværs af etniske skel og historiens nedarvede ar.
The High Sun er tilgængelig til streaming med engelske undertekster via Itunes, Google Play, Amazon Prime og Microsoft.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount