The Hike

3. februar 2012 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Hike billede

Klicheerne står på stribe i denne nye gyser, der læner sig alt for meget op af inspirationskilderne.

Jeg vil lige starte med en vigtig pointe i denne anmeldelse. Lige inden jeg satte mig ned for at skrive anmeldelsen her, sad jeg og tænkte ”hvad fanden var det nu handlingen var?” Det er ikke fordi, jeg er ved at blive gammel og senil, men nogle film forsvinder bare lynhurtigt fra hukommelsen, og det er stadig kun et par dage og et par film siden jeg så ”The Hike”. Jeg har altid været under den opfattelse, at ligegyldig hvor dårlig en gyserfilm er, så er den stadigvæk underholdende. Der er noget komisk og interessant ved film, der forsøger at opbygge spænding og uhygge, men fejler noget så miserabelt. Der er dog undtagelser, og ”The Hike” er en af disse. At man kan glemme en film på så kort tid, er ikke et godt tegn, men det giver egentlig meget god mening i dette tilfælde.

”The Hike” er på alle måder en fuldkommen ordinær gyser. Vi følger en gruppe unge i en isoleret skov, der bliver dræbt en efter en af noget ukendt. Dette præmis har skam fungeret glimrende mange gange før, men i dette tilfælde gør det ikke. Det er ikke fordi der er mangel på nytænkning (selvom det er der), eller fordi der er mangel på blod og drab (selvom det nu heller ikke vælter med dette henover skærmen), det er simpelthen fordi, at man kan mærke inspirationskilderne konstant ånde en i nakken og karaktererne på ingen måde virker hverken troværdige eller tiltalende. ”The Descent” er umiddelbart filmens største inspirationskilde, hvor vi dengang fulgte en gruppe kvinder dykke ned i en grotte som en hobby, følger vi nu en lignende gruppe i en skov. Stereotyperne er meget tilsvarende dem fra ”The Descent”, men forskellen er blot at den film kunne opbygge spænding glimrende og skabe en klaustrofobisk stemning. ”The Hike” kan intet. Den forsøger at snyde os med et plot twist halvvejs igennem, som de fleste nok har regnet ud på forhånd, men det er så også det.

Instruktøren Rupert Bryan er ikke særlig erfaren, og alle hans skuespillere har det selvsamme problem. Der er intet talent at spore imellem den dårlige klipning, det elendige kameraarbejde og det forfærdelige skuespil, og skulle man holde ud til vejs ende, er der altså rig mulighed for, at det hele er glemt igen ganske få dage efter. Jeg vil altid så gerne anbefale gyserfilm, når de udkommer, fordi anmeldere generelt ser ned på genren, men jeg har virkelig svært ved, at finde noget som helst positivt ved ”The Hike”. Den låner og stjæler fra adskillige film, og er udført så gabende kedeligt, at man ikke engang kan fremprovokere det mindste smil eller grin af al dens elendighed. Desværre.

Ekstramateriale – 1/6

Trailershow og slideshow. Ikke særligt ophidsende.

Another World Entertainment.