Har man læst bare en lille smule om den amerikanske ”frontier”, ved man, at det ikke bare var guld og grønne skove for de nybyggere, som valgte at købe land ude i det såkaldte ’vilde vesten’.
Tommy Lee Jones tager udgangspunkt i disse amerikanere i The Homesman, som er Jones’ fjerde film som instruktør. I The Homesman følger vi den ensomme Mary Bee Cuddy, som driver en farm i en lille nybygger-by. Byboerne er mærket af både kulde og tørke, og da tre af byens kvinder må bukke under på grund af det mentalt hårde liv som nybygger - og ikke mindst som kvinde i 1850’ernes Amerika - tager Mary Bee valget om at følge kvinderne til Iowa, hvor de oprindeligt kom fra. Inden afrejse redder Mary Bee den lovløse svindler, George Briggs (spillet af Tommy Lee Jones’ selv), fra døden, og overtaler ham samtidig til at eskortere sig selv og kvinderne igennem det farlige prærielandskab.
Tommy Lee Jones har formået at lave en utroligt flot film på trods af, at filmen foregår i ødemarken størstedelen af tiden. Den flade, golde slette fremstår på én gang både smuk og ensom, og understreger tonen i filmen, som beskriver en barsk og isoleret tilværelse som nybygger i Det Vilde Vesten.
The Homesman er ydermere repræsenteret af et stærkt cast, som er med til at tage filmen til et højt niveau. Jeg har personligt aldrig brudt mig om Hilary Swank, som jeg altid har fundet utroligt ukarismatisk, men hun gør det altså godt i The Homesman som den udadtil stærke og uafhængige Mary Bee, som drømmer om en partner at dele sin gård og livet med, men som gang på gang brutalt bliver afvist på grund af sit kedelige udseende.
Tommy Lee Jones er fantastisk som den egoistiske, slidte og fordrukne George Briggs og de tre kvinder, spillet af henholdsvis Miranda Otto, Grace Summers og danske Sonja Richter, gør det godt som de tre triste skæbner, der alle har mistet forstanden. Hver kvinde har sin forfærdelige historie, og man forstår hurtigt, hvorfor det er kommet så vidt.
Der er dog enkelte ting der trækker ned i filmen. Hvor fokus i starten ligger på kvinderne i byen og de barske vilkår de lever under, bliver filmens omdrejningspunkt i stedet forholdet mellem Mary Bee og Briggs. De to karakterer er som dag og nat, men finder alligevel til sidst en fælles respekt og et spirende venskab. Det store fokus på Mary Bee og Briggs betyder dog også, at de tre kvinder bliver reduceret til en slags rekvisitter, hvilket er synd, når man tænker på hvilke talenter der gemmer sig bag. The Homesman er en god film, som viser en anden og ikke særlig romantisk side af Det Vilde Vesten - og den er helt klart et syn værd.