The Hunted

16. april 2003 af Jesper Hintze Vildbrad

The Hunted  billede

I det store dybe skove i det nordvestlige USA, bliver storvildtjæger på uforklarligvis myrdet med kniv, med det samme hurtige snit, og spor af fælder sidder dybt i ofrene. En jagt går ind.

En flok storvildtjæger er rigget til med avanceret jagtudstyr, og på vej ind i en af de store amerikanske skove. Stemningen er latent morderisk, og efter et par skud, ændrer situationen sig, en af jægerne bliver dræbt, og pludselig er jægerne nu de jagtede.
Efter en række voldsomme, og meget blodige dræb, bliver FBI´s special agent Abby Durrell (Connie Nielsen) tilkaldt. Men hun indser hurtigt situationens alvor, alle er blevet dræbt med kniv, efter at nogle har været i fælder, med materialer fra skoven, er der tegn på en morder, der synes at være trænet. Hun kontakter den pensionerede elitesoldat og tracker L. T. Bonham (Tommy Lee Jones). I sin færd ude i skoven finder han forunderlige tegn på en person, der synes at leve i et med naturen, men også tegn der virker bekendt. Spor der peger tilbage på ham selv, på hans egen undervisning. Bonham bliver klar over i dette øjeblik at han er på jagt efter en af sine elever, og han er heller ikke I tvivl om hvilken. Aaron Hallam (Benicio Del Toro). Velvidende at han er den eneste der kan stoppe Aaron, som synes at være fuldendt i sin træning, og desuden besidder en stor krigserfaring, drager han afsted, som den jagede og jagende.

Instruktøren William Friedkin, som også gav os French Connection og den uforglemmelige Exorcisten, er her begivet sig ud i den store amerikanske epos, med film som Flygtningen, hvor jagten og det håbløse er tilbagevendende temaer, og hvem der egentlig jages. Skuespillet er ganske velfunderet, og den danske Connie Nielsen manifistere sig igen med sikker autoritet, passer hendes temperament også til disse up-tempo film. Benicio Del Toro er set bedre, måske også fordi han har karakterskuespilleren i sig, virker det liudt somen frø i Lalandia, at han ikke rigtig kommer mere til udtryk i den lidt snævre rolle som jagende morder. Tommy Lee Jones er perfekt i rollen, som trackeren, og selv om det stilmæssigt lægger op til mange af de andre film han har medvirket i, er der dennegang tydelige nuancer, selvom rollen i sig selv, ikke anfægter til det store studie. Det er handlingen, tempoet og thriller momentet der styrer filmen. Det er også filmens svaghed, at den i samme åndedrag er lidt forudsigelig, og at man ikke for samme fornemmelser for personerne som I blandt andet French Connection. Dog er thriller momentet tiltider højt oppe, og man sidder lidt og gyser ved flere lejligheder, og meget flotte billedsekvenser. Historien er spændende, men det virker alt i alt som en genfortælling, der er blevet fortalt mere end 2 gange. Døm selv.

Titel: The Hunted
Original Titel: The Hunted
Premieredato: 16. april 2003