The Incredible Burt Wonderstone

27. juni 2013 af Rasmus Krarup Jensen

The Incredible Burt Wonderstone billede

Klassiske, hjernedøde komiske udskejelser på bedste Jim Carrey og Steve Carrell-facon.

Tryllekunstnere har altid været noget, der fascinerer befolkningen med deres utrolige evner indenfor magiske snydetricks og har formået at gøre det umulige muligt gennem illusioner. Gennem tiden har tryllekunsten skiftet image fra ekstravagante effekter, farverigt tøj og overgearede entertainere til lidt mere undergrundsagtige, realistiske og grænseoverskridende performere såsom Rune Klan eller David Blaine. The Incredible Burt Wonderstone beskæftiger sig med denne tematik, og hiver seeren med på en rejse gennem tiden, hvor man ser trylleriets udvikling på godt og ondt gennem en masse komiske virkemidler.

Burt Wonderstone(Steve Carell) har altid været socialt udenfor som barn, men formår at opnå folkets respekt og kærlighed gennem sit tryllekunstner-samarbejde med Anton Marvelton(Steve Buscemi). Deres show er en kæmpesucces i Las Vegas i over 10 år, indtil en ny, vovet og psykopatisk tryllekunstner kommer på banen – Steve Gray(Jim Carrey). Kampen om pladsen som den mest fantastiske entertainer sættes i gang!

Handlingen er utrolig morsom og graver dybt ned i en verden af tryllekunster og magiske evner, hvor vi både ser tilbage på 90’ernes glimmeragtige opsætning med tyskerhår og make-up til mænd, men også fokuserer på den lidt mere nutidige form for gadekunster. Den historiske kontekst og udvikling fungerer som et godt handlingskelet, som bærer alle de fantastisk morsomme aspekter hele vejen igennem. Filmen er som sådan ikke særligt udfordrende eller nyskabende, men bringer alligevel nogle ret interessante og utroligt morsomme inputs i løbet af filmen. Man har faktisk heller ikke brug for at have en dyb og tankevækkende handling i en film af denne kaliber – man skal man bare sætte sig tilbage i sofaen og nyde Carrell og Carrey udfolde deres komiske egenskaber.

Filmen fokuserer nemlig ikke så meget på det substantielle i handlingen men mere på de meget morsomme øjeblikke med nogle af de største komedieskuespillere på markedet. Steve Carell spiller den arrogante flødebolle overfor den excentriske og meget abstrakte gadekunstner spillet af Jim Carrey, og på trods af deres fjendskab på papiret, så formår de to superkomikere at levere en lavine af gode grineflip. Carell brillerer gennem sine replikker og kropsmimik, hvorimod humorkongen Carrey har det hele i ansigtsmimik, klamme udseende og en masse klassiske og hyperaktive udskejelser som vækker minder fra Ace Ventura og Dum & Dummere.

Handlingsformen forløber meget sikkert igennem hele filmen, og byder ikke rigtig ind med nogen afstikkere eller anderledes former for udvikling. Men det er egentlig ikke noget, man savner i sidste ende, da man en gang i mellem trænger til en klassisk komedie med et fåtal af nye komiske tiltag. Filmen får desuden også opbakning af nogle gode biroller spillet af bl.a. Olivia Wilde, Allan Arkin og ikke mindst Steve Buscemi, som alle hoster op med deres bedste arsenal til komediepuljen.

Samlet set burde denne film ikke blive overset på grund af den lidt dårlige kritik af pressen, som har fået filmen til at ende som en direkte udgivelse til hjemmemedie i Danmark frem for biografvisninger. Filmen er spækket med solid komik, dygtige skuespillere, velkendt handling og en lang række morsomme aspekter af tryllekunstens verden. Som så mange andre film af samme kaliber, hvor f.eks. den velkendte Will Ferrell spiller hovedrollen, er The Incredible Burt Wonderstone af den fantastiske støbning, at man bare kan slå hjernen fra, sætte sig godt til rette i stuen og ellers bare nyde lidt over halvanden times hjernedød underholdning leveret af nogle af tidens mest underholdende komediestjerner.

Bonusmateriale
Ekstramaterialet byder på en masse lækre fraklippede scener samt forlængede scener, hvor man bl.a. kan se flere af Jim Carreys komiske udskejelser eller se, hvordan filmen ellers kunne have set ud. Som det sidste får man et lille indblik i tryllekunstens verden, og hvordan den er tilpasset en film som denne. Samlet set en ret underholdende omgang bonusguf.

Warner Bros.

Titel: The Incredible Burt Wonderstone
Original Titel: The Incredible Burt Wonderstone