The Interview

17. maj 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

The Interview billede

Måske 2014’s mest omtalte film?

Først skulle den vises. Så skulle den ikke pga. Nordkoreas terrortrusler. ”The Land of the Free” ville dog alligevel ikke have det til at sidde på sig, så de viste den alligevel. I hvert fald nogen steder. Det gjorde altså, at The Interview fik enorm meget medieomtale og rigtig mange ville se filmen, nogle kun fordi de skulle se, hvad der havde fået Nordkorea til at fare op. Måske var det bare et genialt salgstrick af Sony, det finder vi nok aldrig ud af, men nu har jeg fået et kig på den satiriske komedie, der så gerne vil være klassens frække dreng.

The Interview omhandler den selvoptagede talkshowvært Dave Skylark (James Fraco) og hans mere fornuftige producer Aaron Rapaport (Seth Rogen), der som de eneste i verden får lov at lave et interview med Nordkoreas diktator Kim Jung-un (Randall Park). Det lader sig selvfølgelig ikke gå ubemærket hen, og CIA beder Skylark og Rapaport om at likvidere Kim Jung-un under interviewet. Planen virker idiotsikker, men intet går selvfølgelig som planlagt for de to tumper.

Det er sjette gang, at man som filmseer får at se de herrer Franco og Rogen i et komediesamarbejde, og det plejer oftest at være ganske underholdende med de to. Blandt mine favoritter er This Is the End (2013) der på fornøjelig vis gjorde grin med kendiskulturen under jordens undergang, samt den lidt mere syrede Pineapple Express (2008). Med sig på The Interview har Seth Rogen også taget sin favorit instukrøt/producer/forfatter Evan Goldberg, der har stået bag mange af Rogens film.

The Interview kører op og ned som en rutsjebanetur, hvad angår humoren. Filmen har ganske sjove momenter, men også rigtig mange platte og overdrevne gags, der gør, at filmen ikke bliver en af mine favoritter med de to herrer. Franco er oftest for overdrevent fjoget og fjollet i sin rolle, mens Rogen lidt for ofte prøver at brumme/råbe den hjem. Komedier som denne burde desuden heller ikke nærme sig de to timers spilletid. Man burde i stedet have kogt fortællingen ind, så man havde fået de bedste og sjoveste scener uden for mange ligegyldige og pinlige svinkeærinder. Filmen har stadig sine underholdende momenter, men er ikke den store medieomtale værd. For når det kommer til det provokerende og grænseoverskridende vil man som dansker sidde og søge længe. Først forsøger The Interview at forarge os med Skylarks talkshow, hvor Eminem i en cameo indrømmer, at han er homoseksuel, som derefter bliver afbrudt af nyheden om at Matthew McConaughey har haft sex med en ged, afsluttet med en scene, hvor Joseph Gordon-Levitt leger med hunde. Vi har set Frank Hvam tage billeder af en lille drengs tissemand og set Casper Christensen blive taget bagfra af en anden mand, så USA kan prøve så meget de vil, men der skal meget mere til. Provokationen overfor Nordkorea kommer i kraft af fremlæggelsen af et land styret med magt af den diktatoriske Kim Jung-un, men landet og diktatoren er allerede blevet gjort så meget grin på internettet, at det ikke rører mig synderligt. Det virker tamt og lidt for lavt at påstå, at Kim Jung-un hellere vil drikke Margaritas og høre Katy Perry sange (Selvom Katy Perrys ”Firework” dog spiller en ganske underholdende rolle i filmen).

The Interview skabte store overskrifter pga. den satiriske omgang med det lukkede Nordkorea, og fordi Nordkorea sendte terrortrusler pga. af filmen. Selve filmens indhold vil dog næppe skabe de store overskrifter på trods af både gode og dårlige momenter. Om et år er The Interview højst sandsynlig gået i glemmebogen.

Ekstramateriale
• Deleted & Alternate Scenes
• Gag Reel