The Iron Claw

25. december 2023 af Natasha Margrethe Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar

The Iron Claw billede

“Ever since I was a child, people said my family was cursed. Mom tried to protect us with God. Dad tried to protect us with wrestling. He said if we were the toughest, the strongest, nothing could ever hurt us. I believed him. We all did.” The Iron Claw er baseret på virkelige historie om Von Erich-familien, som er et stort familienavn inden for wrestling. For Kevin Von Erich handler det bare om at være derude med sine brødre. Det er det vigtigste for ham. Deres kærlighed til hinanden er hvad der gør filmen til noget helt specielt.

Filmen er baseret på tragedien, som Von Erich-familien oplevede igennem en længere periode. Hvis man kender deres historie, så ved man hvad man træder ind til, når man skal se filmen. Kender man ikke deres historie – boy oh boy – så skal du være klar til at se en barsk og hård historie om de fem Von Erich brødre. Sean Durkin har instrueret filmen. Han har selv fortalt, at virkeligheden var meget værre end det vi får lov at se i filmen, men der var ikke nok tid til at vise hele den barske historie.

Zac Efron spiller rollen som Kevin von Erich. Det er ham, som vi primært følger igennem hele filmen. Han er søn af Fritz Von Erich, som var særligt kendt for inden for wrestling med hans signatur wrestling-greb, som var at knuse kraniet på hans modstandere med hans hånd. En signatur som også er navnet på filmens titel – The Iron Claw. Filmen handler om hvordan Fritz skubber hans sønner ind i wrestling verden, og forsøger at presser dem alle til det yderste ved at sætte dem op mod hinanden. Det bliver gjort på en relativ følelseskold måde, hvor Fritz ikke ligger skjul på hvem der er favoritten. ”Now, we all know Kerry's my favourite, then Kev, then David, then Mike. But the rankings can always change.” Et citat fra Fritz som han siger i filmen. Men til trods for det, så formår alle brødrene stadig at være utrolig støttende omkring hinanden og vise deres kærlighed og omsorg for hver og en af dem.

Zac Efron leverer en af hans bedste præsentationer nogensinde. Man glemmer helt at det at er Zac Efron man kigger på, og alt man ser er bare Kevin Von Erich. Han formår at bringe en så utrolig følelsesladet performance, som hiver alle dine egne følelser frem. Der er ingen tvivl om, at Kevin virkelig tog sin storebror rolle til sig, når det kom til hans brødre. Særligt sidste del af filmen rammer hårdt på tårekanalerne både på grund af historien, men også Efrons performance, når man ser en af de mest hårde tider i Kevins liv.

Generelt set leverer hele castet en vanvittig god performance. Kerry Von Erich spilles af Jeremy Allen, som bl.a. også tog 18 kg på for at spille rollen. Harris Dickinson spiller den anden mellembror David Von Erich og Stanley Simons spiller den yngste bror Mike Von Erich, som nok er den bror, som er mindst interesseret i wrestling. Og alligevel bliver han hevet ind i den verden, selvom han er mere en musikalsk person. Og så nævnte jeg tidligere en femte bror. Ham møder vi kun en gang, men puha hvor det rammer i hjertet, når vi endelig får lov til at møde ham. Brødrenes historie og forhold er filmens kerne. Og det er tydeligt at se takket være Efron, Dickinson, Allen og Simons fantastiske og emotionelle skuespil.

Jeg gik ind til filmen med en forventning om, at jeg bare skulle en film om wrestling. Jeg kendte ikke selv til den historie, som vi får om Von Erich-familien. Men som jeg kom længere og længere ind i filmen, så blev den bare bedre og bedre. Mere og mere tragisk. Mere og mere ubehagelig at se faktisk. Men det er en af de film, som får dig til at indse, at dit eget liv kunne være meget værre end man måske nogle gange går og føler det er. Ikke desto mindre så fyldte filmen i mit hovede i nogle dage, fordi den giver dig så meget at tænke over.

The Iron Claw er en must-see. Og jeg håber virkelig at denne film får nogle awards. Det fortjener den.

Titel: The Iron Claw
Original Titel: The Iron Claw