The Killer

26. oktober 2023 af Maria Bjerregaard

The Killer billede

David Fincher er kendt for sit gode filmiske håndværk, men hans seneste film er også meget pointesløs og uoriginal.

Instruktøren David Fincher har kastet sig ud i en historie baseret på franske graphic novels om en navnløs lejemorder. Et lidt pudsigt valg fra hans side, da Fincher er kendt for at skyde mange scener og finde historier med kød på. Denne film kan ikke siges at være tilfældet.

The Killer ( Michael Fassbender) er professionel lejemorder. Med en masse forskellige identiteter og et hav af penge, går det galt på et job i Paris. Dette får konsekvenser, da han ankommer hjem og finder sin kæreste næsten slået til døden. Oprevet af hævn beslutter han sig for at finde alle de medskyldige. Det er hele en del af planen og intet er personligt.

Hold dig til planen, lad vær med at improvisere, intet er personligt. Disse ord går igennem igen og igen for vores hovedkarakter. Michael Fassbender har nok brugt ligeså lang tid i et lydstudie, som han har på selve filmoptagelserne. De forsøger ihærdigt, at gøre The Killers rolle stærk og retfærdig, men han er jo dybest set psykopat på hævntogt. Intet er personligt, men det er det så alligevel.

Selvom det moralsk kompas konstant kører rundt med en masse voice-overs og The Killers indre dialog, sidder man ikke tilbage med den største empati for karakteren, da han bare er unødvendig brutal i sine handlinger. Det bliver nærmest alt for meget. Hvis der var et tættere forhold, der blev introduceret imellem ham og kæresten, kunne motivet være kærlighed, men kæresten har kun to scener igennem hele filmen. Og det er kun den ene, som er baseret på dialog.

David Finchers filmiske håndværk er dog ganske fint, og det forventes også fra ham. Med tidligere succesfilm som “Gone Girl”,”Zodiac” og ”Seven” er han kendt for sine mange portrætter af menneskets psykiske tilstande. Dette er også tilfældet med The Killer, men der er bare ikke særlig meget historie at hive fra. Selvom filmen i sig selv har fine actionsekvenser og en rigtig god dialogscene imellem Michael Fassbender og Tilda Swinton, sidder man også tilbage med en pointesløs følelse.

”The Killer” er Michael Fassbenders one-man show. Han er den utrolig dygtig skuespiller, og det er dejligt, at han er tilbage i en bærende hovedrolle. Dog bliver han svigtet af et tyndt og pointesløs manuskript, som simpelthen ikke har så meget nyt at byde på. Til trods for de bedste intentioner. Man vil blive underholdt af de mange actionsekvenser, men ellers forbliver den indre dialog og det moralske kompas aldrig rigtig medrivende.

Titel: The Killer
Original Titel: The Killer
Premieredato: 26. oktober 2023