At en voldtægtsretsag fra middelalderen har forbigået historien er måske ikke helt unaturligt. Hvis en kvinde så meget som gav udtryk for ubehag eller utilfredshed, var det næsten en dødssynd i sig selv. Derfor er det en interessant historie, som oscar-parret Matt Damon og Ben Affleck har taget fat på.
Der er krig og konflikter i Frankrig i 1300-tallet. Dog bliver disse konflikter tilsidesat, da ridderen Jean de Carrouges ( Matt Damon) anklager Jacques LeGris ( Adam Driver) for at have voldtaget hans kone Marguerite ( Jodie Comer). Da kongen ikke selv ville kaste dom over tiltalen, måtte han overlade det til Gud i en kamp til døden i mellem Carrouges og LeGris.
Historien bliver fortalt fra tre forskellige – nemlig de tre personer direkte i forbindelsen med duellen. Matt Damon og Ben Affleck har selv skrevet de første to perspektiver, som skal give en forståelse for mænd i de hårdeste tider. Den sidste del er skrevet af Nicole Holofcener, der har fået til opgave at genskrive Marguerites synspunkt. En fortælling, der er gået glip af i historiebøgerne, da kvinder ikke ligefrem havde den højeste status i samfundet.
Matt Damon og Adam Driver har begge gjort sig selv så grimme og modbydelige for at få fortalt en autentisk historie. Det er en befrielse, når skuespillere kan smide deres forfængelighed og overgive sig selv i deres respektive roller. Drivers talent vil ingen ende tage, og han er kommet langt siden hans gennembrudsrolle i tv-serien ”Girls”. Desværre virker hans karakter ikke særlig kompleks, og selv ud fra alle de forskellige perspektiver, får man kun en sort/hvid karakter uden meget sjæl.
Tv-serien ”The Affair” havde samme koncept, hvor historierne blev fortalt fra forskellige synspunkter.
Dette gjorde at man aldrig fik sandheden at vide, da alle husker forskelligt og hinandens opfattelse er anderledes. Selvom det er en interessant med de forskellige synspunkter, så fungerer det ikke helt i denne film. Vi skal tro på, at Marguerite fortæller sandheden i stedet for overlade bedømmelsen til dets publikum. I en tid hvor feminismen for alvor er sat på dagsorden, giver denne filosofi også god mening, men derfor burde man fortsat kunne sætte sig i en kvindes situation i en svær periode.
Selvom den famøse voldtægtsscene er hård og brutal, så er den meget ens i form af både Marguites og LeGris opfattelse. Det kunne havde været mere interessant, hvis parterne havde været det stik modsatte.
Den sidste duel er dog episk. Der er lagt op til en kæmpe kampscene mellem Carrouges og LeGris, hvor der er kamp helt til det sidste åndedræt. Den er utroligt smukt filmet, hvor man som publikum sidder ude på kanten af sædet – selvom man muligvis kender til historiens udgangspunkt i forvejen, så formår Ridley Scott at få skabt en episk og smuk duel.
”The Last Duel” er episk og smukt filmet, men fortæller intet interessant eller kompleks omkring denne voldtægtssag. Matt Damon, Adam Driver og Jodie Comer gør hvad de kan for at skabe nogle autentiske og interessante karakterer, men filmens manuskript er ikke skarp nok til at bære sådan en interessant middelalderfortælling.