Så snart de første toner strømmer ud ad højttalerne føler man sig igen hensat til Tolkiens univers. Blandingen af den klassiske musik - symfonisk og storladen, med fuldt orkester, massevis af violiner i lydbilledet, og et kæmpe kor, overfor den gæliske instrumentering - ikke mindst trommer og tinwhistle - bibringer til den særlige atmosfære som Tolkiens bøger er så ladet med, og som det heldigvis i rigt mål lykkedes Peter Jackson at genskabe visuelt.
Ligesom filmene, er Shores værk en trilogi, og består af de tre suiter The Fellowship of the Ring, The Two Towers, og The Return of the King. Fysisk er de fordelt over to CD'er, den sidste desuden forsynet med tre bonus-tracks, vokale versioner af suiternes epiloger: Gollum's Song og Into The West med sang af Helen Hobson, og May It Be, sunget af Tara Scammell.
Det har ikke været nogen let opgave at komprimere essensens af Howard Shores syv timers musikalske underlægning ned til to CDers spillelængde.
Bortset fra The Fellowship og Gollum's Song, der har en traditionel "klassisk" instrumentering fra venstre mod højre, med første-violiner, anden-violiner violaer, basser, og celloer, er første-violinerne og anden-violinerne for resten af musikkens vedkommende delt i venstre og højre side af det stereofoniske billede. På den måde får anden-violinerne en mere fremtrædende rolle end de normalt har i klassiske værker. Desuden giver det en finere balance til Shore's livlige og tætte værk.
Howard Shore født i Canada 1946 og har studeret musik ved Berklee College of Music i Boston. Shore har stået for musikken til så forskellige film som komedierne Big, og Mrs. Doubtfire, den gribende Philadelphia, krimien The Client og thrillerne Silence of the Lambs og Seven og han er David Cronenbergs hof-komponist. Musikken til Ringenes Herre, som han både har komponeret, instrumenteret og dirigeret, indbragte ham en Oscar, og han er da også en af Hoollywoods højest skatttede musik-leverandører.
Tolkiens fortælling er fyldt med folklore, magi, eventyr, fantastiske landskaber, godt mod ondt, sagn, fjerne lande, moralske dilemmaer, og levende karakterer, ja substanden af drøm og mareridt. Jeg synes Howard Shores soundtrack på brilliant vis ledsager Peter Jacksons fortolkning og formidler den rigtige dramatiske atmosfære med kraft og opfindsomhed.
Ved anden gennemlytning af værket glider Jacksons billeder dog en smule i baggrunden til fordel for et mere selvstændigt udtryk der løfter Howard Shores The Lord of the Rings Trilogy fra at være underlægningsmusik til en egentlig selvstændigt klassisk symfoni. Og så giver musikken chancen for at tage Tolkiens rejse en gang til, men denne gang på en mere personlig måde, hvor Shores kompositioner på sin vis fremtryller den samme række billeder på den indre nethinde som gennemlæsningen af bøgerne gør det.
Jeg har altid holdt meget af Bo Hanssons elektroniske Sagan Om Ringen fra 1971, og fundet at albummet var den ultimative ledsagelse til bøgerne, men nu er jeg ikke længere helt så sikker, måske det bliver Shore's The Lord of the Rings Trilogy der skal sættes på anlægget og være min musikalske ledsagelse næste gang jeg hiver mit efterhånden lasede første bind af Tolkiens epos ned fra hylden!
Indhold:
Disk 1
Suite from The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
1. The Fellowship
2. The Prophecy
3. Concerning Hobbits
4. The Shadow of the Past / A Knife in the Dark
5. The Bridge of Khazad Dum
6. May it Be
Suite from The Lord of the Rings: The Two Towers
7. The Riders of Rohan
8. Evenstar
9. Forth Eorlingas / Isengard Unleashed
10. Gollum's Song
Disk 2
Suite from The Lord of the Rings: The Return of the King
1. Hope And Memory / Minas Tirith
2. The White Tree
3. Twilight And Shadow
4. The Fields of Pelennor
5. The Return of the King / Finale
6. Into the West
Bonus Tracks
7. Gollum's Song - Vocal Version - Helen Hobson
8. May it Be - Vocal Version - Tara Scammell
9. Into the West - Vocal Version - Helen Hobson
CDen er venligst stillet til rådighed af Danacord Records.