The Machinist (DVD)

23. maj 2005 af Michael Panduro

The Machinist (DVD) billede

Dyb og gennemført thriller der fungerer ned til mindste detalje

Fra første billede gribes man af synet af den afmagrede Trevor Reznik (Christian Bale). Udmattet og radbrækket slæber han et lig over en øde fabriksgård. Farverne er mørke og blege, musikken afdæmpet men tydelig. Mysteriet totalt.
”The Machinist” er en af den slags film der tager fat i sit publikum helt fra starten og aldrig giver slip. Vi suges ind i Trevor Rezniks mystiske verden af tvivl og paranoia. Filmen er en ubehagelig rejse gennem sindet på en mand hvis ydre alene er så ustabilt at man ikke tør forestille sig hvad der gemmer sig i psyken.

Som et klassisk Hitchcock mysterium lader instruktør Brad Anderson (”Session 9”) historien udfolde sig langsomt i små bidder. De surreelle hændelser og skræmmende personager dukker langsomt og snigende frem i Trevors hverdag, og som publikum følger man hans gradvise nedstigning i vanviddet. Der er i masser af stilistiske såvel som musikalske paralleller til i sær ”Psycho”, og man er ikke et sekund i tvivl om Hitchcocks influence på Andersons film. Alligevel er det i højere grad moderne film der dukker op når man ønsker at beskrive filmen i dag. De spøjse karakterer, såsom den mystiske Ivan der har tær i stedet for fingre og ynder at tale med sydstatsaccent, vækker med deres uhyggelige og alligevel behageligt fremstillede tilstedeværelse associationer til visse film af David Lynch. Trevors konstante tilstand af fortvivlelse og følelsen af ikke at vide hvad der foregår omkring ham, samt brugen af de ildevarslende, gule notesblokke lægger filmen i forlængelse af Nolans ”Memento” og farvevalget og den rå og voldelige tone gør ”The Machinist” nært beslægtet med Finchers ”Fight Club”. Om man lægger de fire ovennævnte inspirationer sammen er man alligevel ikke tæt på at beskrive ”The Machinist”. Det skyldes at filmen i høj grad er sin egen. Den balancerer på grænsen mellem syretrip, gyser og kriminalthriller, men ender i sidste ende som en refleksion over skyld, selvværd og vanvid. Den store detaljerigdom lagt sammen med Bales ufatteligt flotte indsats (den flotte fyr tabte sig over 30 kilo for at få det skeletagtige udseende, efter sigende en rekord i filmsammenhæng) gør at man ikke et sekund giver slip.

Det ville være en skam at afsløre for meget af historien her, men jeg vil blot sige at Scott Kosars manuskript mildest talt er veludført. Største minus er slutningen. Nogle vil føle det som en lidt flad fornemmelse og plot-twistet er på sin vis efterhånden godt slidt, men i tilfældet ”The Machinist” virker det hverken forceret eller unaturligt. Den opdagelse man som publikum gør ved filmens slutning, er med til at danne den imponerende helhed som filmen er.
I forhold til at Kosar før og efter denne film udelukkende har skrevet manuskripter til gyser-genindspilninger (”Texas Chainsaw”, ”Amityville Horror” og den kommende ”The Crazies”, som instruktør Anderson også skal instruere) er det en imponerende velsammensat og original film der er kommet ud af det.
I det hele taget er ”The Machinist” en af den slags film hvor det hele bare fungerer. Lyssætning, kameraarbejde, klipning og den narrative røde tråd. Alt sammen er gennemtænkt og intet er overflødigt. Tilsætter man glimrende skuespil i de fleste roller og en virkelig flot præstation i hovedrollen, så sidder man tilbage med en film der bedst kan beskrives som virkelig virkelig velfungerende. Se den for stemningen, se den for detaljerne, se den for uhyggen, se den for din egen skyld. Bare se den!

Bonusmateriale:
Det er rart at Scanbox har fulgt i instruktør Andersons fodspor og ligeledes gjort meget ud af DVD-udgivelsen. Således finder man både et informativt kommentarspor fra instruktøren, en udmærket bag-kameraet dokumentar, samt en lang række slettede scener med valgfri kommentar. Sidstnævnte er det mest interessante ved udgivelsen, da visse af dem giver filmen en tand mere dybde. Det er let at forstå hvorfor visse af scenerne ikke er med i det færdige resultat, men det er stadig fascinerende at følge nye sider af den spændende karakter, Reznik. Oven i hatten bydes der på et flot og kontrastfyldt billede og glimrende DTS. Det er svært at ønske sig mere på en DVD og det gode bonusmateriale hiver den samlede pakke op på fem stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Scanbox.

Titel: The Machinist