The Mask of Zorro

10. juli 2002 af Hans Christian Vang

The Mask of Zorro billede

I 1998 red den spanske retfærdigheds kæmper efter en lang pause væk fra lærredet. Er ventetiden oplevelsen værd?

Los Angeles, California - 1815. Alejandro DeLa Vega ankommer til den lille by - Pueblo de Los Angelos, og bosætter sig. Han får en søn: Diego DeLa Vega, som i sine voksne år starter en kamp imod den spanske regerings mishandling af den (dengang) mexikanske befolkning i Los Angelos. Zorro (Ræven) blev skabt i 1919 af en forfatter ved navn Johnston McCully - af mange kaldet en "hack writer", dvs. En forfatter der skrev billige underholdnings blade, etc. Det var dog godt betalt for dengang havde vi ikke fjernsyn, etc, til at optage vor opmærksomhed så de såkaldte "Pulp" magasiner, der indeholdte gysere, thrillere, gangster historier, eventyr, science fiction, og meget andet godt, solgte som varmt brød - og fofatterne deri blev sandelig godt betalt. Under sin bryllupsrejse fandt en Hr. Douglas Fairbanks Johnston McCulley's historie ved navn "The Curse of Capistrano" - en meget rytmisk og poetisk skrevet novelle, hvori Zorro for første gang optrådte. Der skulle jo medbringes en del læsestof med på en længere rejse, og det var en lang rejse - Fairbanks of hans nyvundne frue tog en bådomsejling så lang at Fairbanks, en stor hollywood stjerne med eget produktions firma, etc, tog historien til sig og ændrede den til sit behov (mere action, etc), og fik sat produktionen igang via telegraf og påbegyndte fotograferingen af filmen ved parret's hjemkomst. "The Mark of Zorro", som filmen hed, blev en KÆMPE succés, og Fairbanks lavede flere efterfølgere i mere eller mindre samme stil. I 1998 blev der så lavet "The Mask of Zorro" (pudsigt nok titlen på McCulley's allersidste Zorro historie inden han gik bort) som har Antonio Banderas og Anthony Hopkins i hovedrollerne, fulgt hårdt op af Catherine Zeta Jones (dette var hendes gennembrudsfilm i USA), og en del andre mere eller mindre kendte skuespillere. Diego DeLa Vega er en gammel mand, ved at være FOR gammel til at svinge i træer og tage sig af 20-30 spanske soldater når de laver ufred. Diego bliver desværre fanget, hans kone myrdet, og hans datter kidnappet af den onde El Capitan Don Rafael Montero - filmens onde overhovede. Mange år senere flygter Diego på forunderlig vis fra den fælge fangekælder han har opholdt sig i, i alle disse år, og tager tilbage til Californien hvor han finder Alejandro Murrieta. En tyveknægt og generel ballademager, og drukmås. Diego fatter sympati overfor den unge mand, og træner ham i kunsten at kæmpe for retfærdighed, og imod undertrykkelse. Alejandro er skeptisk til start, men lever sig hurtigt ind i det hele da han opdager af Diego faktisk var Zorro for mange år tilbage.

Filmen handler om Alejandro og Diego's hævntogter. Diego vil træne Alejandro så han kan tage sig godt og kærligt af Rafael Montero for mordet på hans kone, og tyveriet af hans datter, og Alejandro vil ha fat i en vis Kaptajn Harrisson Love, som slog hans elskede broder ihjel under en razzia på en afsides kro ude i ingenmandsland. Filmens historie er den klassiske "Pass-the-torch" historie hvor gamle helte bliver erstattet af nye, og kampen for alt godt fortsætter i lidt mere moderne sving. Helt fint, og meget veludført. Filmen er utrolig flot fotograferet, og de fantastiske kulisser, og locations er åndenøds-fremkaldende.. Det ER Spanien i 1800 tallet. Simpelthen. Action indslagene i filmen er intet mindre end super, og der er virkelig fart over feltet - især i filmens sidste scene hvor der bare er eksplosioner til højre og venstre, sværd der flyver igennem luften, knytnæver der hamrer på menneske-kød, og pistoler der bliver affyret. Fantasisk spektakel, og et utroligt flot eventyr. Er man ikke godt inde i Zorro legenden, og søger indsigt i denne, skal man ikke se filmen med DET formål.. The Mask of Zorro skal kun ses for underholdningens skyld - og det klarer den fantastisk godt. Skuespillernes præstationer er fine, og Anthony Hopkins i Zorro kostume kan fa'me kun være fedt, og det er det også. Han har det sjovt, den gamle, og det ses. Antonio Banderas og Catherine Zeta jones samspil er små-irriterende, men det kan lige tolereres da de udfordrer hinanden til duel... Hver for sig klarer de sig super, og de mindre figurer er solidt udførte, og er helstøbte i deres præstationer. Flot produktion, fint skuespiller hold, og et dygtigt hold af effektmagere, stuntmænd, etc, forsikrer en helstøbt swashbuckler oplevelse... Og da der kommer en fortsættelse til denne film i 2003 er det ikke for tidligt at få set "originalen". Flot film.

Titel: Zorro: Den Maskerede Hævner
Original Titel: The Mask of Zorro
Premieredato: 10. juli 2002