The Medallion (DVD)

10. juni 2004 af Morten Eriksen

The Medallion (DVD) billede

Inden Jackie Chan skulle til optagelser på genindspilningen af ”Jorden Rundt i 80 dage”, var han med i denne overnaturlige Hong Kong actionkomedie om en mystisk medaljon...

Jackie Chan spiller politimanden Eddie Yang. Han bliver sat på en sag der involverer en mystisk medaljon. Da han kommer ud for et uheld og på dødstidspunktet kommer i besiddelse af medaljonen, så bliver han udødelig og får overnaturlige kræfter der bl.a. gør at han kan springe meget højt og løbe hurtigt. Interpol har sat agent Arthur Watson (Lee Evans) og Nicole James (Claire Forlani) på sagen. De tre danner teamet der skal fange den onde Snakehead (Julian Sands) der har skumle intentioner...

Handlingen i ”The Medallion” foregår i fast forward. Vi spoler hen over alt hvad der kan give en snert af handling i filmen. I stedet bliver vi præsenteret for nogle personer, som vi på grund af manglende handling ikke kender noget til og derfor er ligeglade med.

Komikeren Lee Evans spiller Chan’s makker Arthur Watson fra Interpol. Han er tidligere set i små biroller i større produktioner, hvor hans person har været temmelig ubetydelig, men i ”The Medallion” har han en større rolle og han skal bære den komiske del af filmen. Han spiller en idiot på sukkertrip og det gør han på sådan en falden-på-halen agtig måde, så det er direkte ødelæggende for filmen. Det er ikke skuespil han leverer, men i stedet et påtaget show af kropsbevægelser og ansigtsmimik.

Da Evans’ rolle fylder så meget som den gør, så når filmen ikke at etablere en form for basis af selvrespekt og alvor, og derfor bliver hurlumhejet ligegyldigt! Der er lidt Tuxedo (en anden nyere Chan film) over filmen, da denne film også handler om at være i besiddelse af overnaturlige kræfter.

Man har valgt Julian Sands til at spille den onde Snakehead. Han har mange særprægede roller bag sig, bl.a. ”Warlock” og hvem kan ikke huske det store flop ”Boxing Helena” af Jennifer Lynch.

Det bedste i filmen er Chan’s kvindelige bekendtskab som leverer en interessant kamp i en enkelt scene. Der er også brugt en del kræfter på en grafisk flot slutscene.

Alfred Cheung, som har produceret filmen og stået bag historien har udtalt, at hans ønske var at filmen skulle være en blanding af Dødbringende Våben og Ghost! Dette er ikke lykkedes, hvis man tager filmens kvalitet i betragtning!

Filmen er konstrueret så den kan sælges til både asien og den vestlige verden. Nogle af stemmerne er kinesiske og er så blevet eftersynkroniseret på engelsk mens andre personer i filmen taler engelsk!

Jeg vil ikke gå så langt at sige, at det her er en Jackie Chan film! Han er med, men han præger ikke filmen på nogen måde. Jackie Chan har indenfor de sidste år bevæget sig genremæssigt. Fra at levere Hong Kong actionfilm med spektakulære over-the-top stunts krydret med humor, er han nu kun leveringsdygtig i ligegyldig familieunderholdning, der ikke holder en meter. Det er længe siden at der er blevet lavet en god Jackie Chan film. Til gengæld er Jet Li kommet på banen internationalt og han kan levere varen. Især ”Romeo Must Die” og ”Cradle To The Grave” kan varmt anbefales!

DVD specifikationer:

Menuerne er stillbilleder. Filmen præsenteres i 16:9 2.40:1. Man har givet filmen et brunligt skær for at give den rette stemning. Der kan vælges mellem engelsk Dolby Digital 5.1 eller dub på tjekkisk, ungarsk eller russisk. Filmen er tekstet på dansk, svensk, norsk, finsk, engelsk, bulgarsk, kroatisk, tjekkisk, hollandsk, græsk, hindu, islandsk, polsk, rumænsk, russisk og slovensk. Alle sammen lande der ligger indenfor regionerne 2, 4 og 5.

Special features:

15 fraklippede scener
Producerens og filmklipperens kommentarer
Trailers

Der er hele 15 fraklippede scener, her iblandt en alternativ slutning. De er klippet fra inden lydeffekter og musik var lagt på. Noget af dialogen er klippet ud af scenerne og spørgsmålet er, om det har været en god beslutning!

Kommentarsporet med producenten og filmklipperen er meget informativt, og de snakker uafbrudt hele filmen igennem. De er lige blevet færdige i lydstudiet, så filmen er i frisk erindring. De giver mange deltaljer og vi hører bl.a. en del om Jackie Chans arbejsmetoder. Vi får også at vide hvilke scener der er blevet lavet om hen af vejen, da dét der oprindeligt var intentionerne med de pågældne scener ikke virkede. Der er blevet lavet rigtigt meget om i filmen hen af vejen, hvilket de 15 fraklippede scener også vidner om. De to’s ivrige snak og gode humør er afsmittende og man får et indtryk af, at det har været en behagelig og sjov produktion at være en del af.

I følge det danske dvd cover skulle der være trailers for ”The Medallion”, ”Alien Hunter”, ”Returner”, ”S.W.A.T.”, ”Tsui Hark’s Vampire Hunter” og ”Welcome To The Jungle”, men disse trailers var ikke inkluderet på den testskive der ligger til grund for anmeldelsen!

Til slut vil jeg lige hoppe ud på et sidespor, da ”The Medallion” kommer fra Sonys filmselskab Columbia/Tristar.

Alle nye film fra Columbia/Tristar (Sony) optages nu med HD-CAM der er et højtopløseligt videokamera, og hvad angår hjemmebio, så er det bare sagen! I første omgang fordi, at HD-optagelsen, der er digital, ligger til grund for konverteringen til dvd. Kort sagt, ved at konvertere en HD optagelse til dvd, så får man det bedst mulige billede som dvd-formatet kan levere. Et roligt og meget skarpt billede uden udflydende farver.

De danske distributører reklamerer ikke med disse fakta på dvd-coveret, men tjekker man det amerikanske region 1 cover for f.eks. "The Medallion", så er det angivet, at dvd'en er "Mastered in high definition".

Sony arbejder på nuværende tidspunkt på højtryk for at få de andre filmselskabers opbakning til et kommende "dvd" format der har en kapacitet der kan lagre en temmelig god HD-opløsning. Vi snakker altså ikke dvd som vi kender det i dag, men noget der kræver en større dataoverførsel pg.a. den højere kvalitet. Navnet er Blu Ray Disc og det kommer vi til at høre meget mere om. Undertegnede kan bekræfte, at efter at have set Blu Ray på Cebit2004 messen, så kan man derefter (som filmnørd) ikke tænke på ret meget andet! Det er en kvalitet der får tårerne til at trille! I en trailer for Bad Boys II så det ud som om, at Will og Martin fysisk sad inde bag en glasplade (der i virkeligheden var en Sony Wega 42" LCD skærm). Da HD er et digitalt signal der sendes direkte til skærmen, så vil det til den tid kræve at man anskaffer et "sæt" bestående af både en afspiller/optager og en skærm/projektor der kan klare opløsningen. Græd dog ikke over at have investeret i en samling af dvd titler, da Blu Ray vil være bagudkompatibel og derfor kunne afspille dvd. Det er heller ikke en udgift som man skal budgettere med lige nu og her, da noget tyder på at vi desværre først snakker om år 2006!

”The Medallion DVD” er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures

Titel: The Medallion
Original Titel: The Medallion