The New Daughter

11. december 2010 af David Lund

The New Daughter billede

Klichefyldt men overraskende velfungerende gyser med Kevin Costner.

Hvor mange gysere omhandler ikke en familie, der flytter til en lille by, og der oplever nogle overnaturlige hændelser? Dette er et ganske typisk udgangspunkt for en ordinær gyser, og hvis man fortsætter i de klichefyldte rammer, er man sikker på, at følge en skabelon som de fleste kan følge. ”The New Daughter” byder ikke på noget nyt. Her er alt fra den ovennævnte indledning til en indianergravplads, og dette alene vil sikkert holde mange hærdede gyserfanatikere væk, imens de mindre hærdede nok vil give det en chance. Ikke så meget pga. det typiske plot, men blot for at se Kevin Costner igen, som ikke ligefrem har holdt hovedet over vandet hele sin karriere igennem.

”The New Daughter” er en ganske passende titel til filmen, der omhandler familiefaren, der forsøger at holde fast på sin familie, men pga. uforklarlige hændelser ser ud til at miste sin datter. Ikke fordi hun er døden nær, men fordi hun ændrer sig radikalt fra den ene yderlighed til den anden. Nu er spørgsmålet blot ”hvorfor?” Selvom filmen byder på et ordinært plot og en lang række klicheer, er der masser at holde af. Gyserfilm handler hovedsageligt om opbygning og udløsning af spænding samt den overordnede stemning, og her falder ”The New Daughter” kun igennem på sit klimaks. Filmen giver sig god tid til at opbygge sine karakterer, og derved skabe et bånd imellem dem og filmens publikum, og plottets mystik afsløres kun gradvist i et passende langsommeligt tempo. Dette giver plads til luft imellem de forskellige spændingssekvenser samt empati og forståelse for karakterernes virken og adfærd.

Familiens far ved navn John, spillet af Kevin Costner, er filmens hovedperson, og det er igennem hans sind, at vi oplever hændelserne. Costner giver en sympatisk præstation, der fungerer noget bedre end sidste gang vi så ham i en overnaturlig gyser, faktisk i en sådan grad, at jeg personligt sad og håbede på, at hans karriere ville vende til det positive igen. Costner er skam en ganske ferm skuespiller, og selvom dette langtfra er hans bedste rolle eller præstation, håndterer han det glimrende. Børneskuespillerne i filmen, Johns datter og søn, er tilforladelige. De imponerer ikke, men de ødelægger heldigvis ikke filmens stemning igennem rædderligt skuespil, som tilfældet ofte er i gyserfilm med børn i centrale roller.

Dette er en film, der lever på sin stemning. Plottet er set talrige gange før, og klicheerne føles umodne. Hvis det ikke var for filmens klimaks, havde dette været en fuldstændig mindeværdig og anbefalelsesværdig oplevelse, men det hele falder igennem til sidst. Hvor filmen ellers har opbygget en tæt atmosfære igennem dens forløb, bliver afsløringen til sidst for lige til hvad angår det visuelle. Havde instruktøren valgt at holde ondskaben i skyggerne, og derved opretholde illusionen frem for filmens direkte afsløring, ville man ikke ende med et ufrivilligt grin over hele ansigtet. Det bliver for meget af det gode, og den dårlige slutning kan for nogen, ødelægge den samlede oplevelse. Jeg vælger at frastøde den, og huske det gode i filmen, som er en velfungerende opbygning og en klokkeren fokus på karaktererne, der gør historien mere interessant end hvad den egentligt er.

Billede & Lyd – 5/6

En glimrende billedkvalitet med kun et let grynet lag, der faktisk kun supplerer til oplevelsen, da den gør de mørke scener mere utydelige, uden at det ødelægger helheden. Der er mange mørke scener i filmen, og disse nydes bestemt bedst i HD, da de ellers ville falde lidt igennem med blot en anelse motion blur. Lydene er ligeså en stor grund til, at filmen fungerer, da disse ofte er ildevarslende, og lyder helt fantastisk i HD. Der mangler lige den fuldkomne detaljerige lyd og billedside for topkarakter, men det ser og lyder stadig virkelig godt.

Ekstramateriale – 1/6

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Midget Entertainment