The Notebook

11. februar 2005 af Jesper Pedersen

The Notebook billede

Den romantiske historie i The Notebook er alt for konstrueret og forudsigelig til at ramme sit publikum på følelserne

Baseret på en roman af en af de senere års mest succesrige amerikanske forfattere, Nicholas Sparks, ved man godt på forhånd, hvad man bør forvente af ’The Notebook’. Sparks er manden, der tidligere har stået bag romanforlægget til ’Message in a Bottle’ fra 1999 og ’A Walk to Remember’ fra 2002. Præcis som de to film er ’The Notebook’ et rent romantisk drama, hvis ambitioner ikke rækker længere ud end at følge det romantiske dramas faste konventioner. Det udelukker i sig selv ikke en positiv filmoplevelse, men instruktør Nick Cassavetes formår ikke at gøre Sparks’ historie tilstrækkelig vedkommende til at vi får denne positiv filmoplevelse.

På et plejehjem sidder en ældre mand (James Garner) og læser op af en bog for en ældre kvinde (Gena Rowlands – instruktørens egen mor). Bogen fortæller historien om den unge Noah (Ryan Gosling), der i 1940erne forelsker sig i den unge pige Allie (Rachel McAdams). Allie er fra en rig familie, og kun på besøg i den by i sydstaterne, hvor Noah bor, i sommerferien. Især hendes mor (Joan Allen) er meget lidt begejstret for datterens romance med den simple og fattige Noah, og hun sørger for at de to elskende bliver adskilt.

Mange år senere har Allie opgivet håbet om igen at høre fra Noah, og forlover sig med den rige og dannede Lon (James Marsden). Kort inden deres bryllup ser hun imidlertid et billede af Noah i avisen, og beslutter sig for at tage tilbage til byen, hvor de mødtes, for at se ham inden brylluppet. Ret hurtigt vender følelserne fra deres sommerromance flere år tidligere tilbage.

Den romantiske historie i ’The Notebook’ er ret så konstrueret, som det også var tilfældet med især ’Message in a Bottle’. Der er selvfølgelig en sammenhæng mellem den ældre mand, der læser historien op for den ældre kvinde på plejehjemmet i nutiden og romancen mellem Noah og Allie i 1940erne. Heldigvis bliver denne sammenhæng aldrig brugt som et overraskende twist i filmen, hvilket også ville have været dødsdømt på forhånd. I stedet bliver sammenhængen brugt til at illustrere, hvad der formentlig må være et af livets sværeste følelsesmæssige situationer – og indeholder som sådan filmens stærkeste scener.

Hvad der sker på plejehjemmet i nutiden mellem James Garner og Gena Rowlands, danner kun rammen om ’The Notebooks’ egentlige fortælling – den svære forelskelse mellem den fattige Noah og den rige Allie. Denne del af filmen er sig selv også meget konstrueret – og her begynder det at blive problematisk. Kærlighedshistorien mellem Noah og Allie er som skemalagt på forhånd og instruktør Nick Cassavetes insisterer på at følge planen. Vi kan forudse langt de fleste scener længe inden de dukker frem på skærmen. Selvfølgelig skal Noahs simple liv udstilles til en middag med Allies rige familie (i et sandt copy-paste fra ’Titanic’) og selvfølgelig skal den fattige Noah lære den rige Allie om tillid (i endnu et copy-paste fra ’Titanic’ – om end i mere beskedne rammer) – bare for at tage et par eksempler.

Der bliver spillet pænt i ’The Notebook’. Der bliver også spillet for pænt. Det 24-årige stortalent Ryan Gosling har tidligere bemærket sig i mere dystre og afstumpede roller i film som ’The Believer’, ’Murder by Numbers’ og ’The United States of Leland’. Han er ikke noget naturligt – i bedste fald dog et modigt – valg som førsteelsker i en kærlighedshistorie, der udspiller sig i 1940erne, og han glider som Noah da heller ikke helt uproblematisk ned. Det virker som om, at Cassavetes har været meget optaget af at gøre Noah meget realistisk – det lykkedes, men i tilgift er han også alt for forsigtigt spillet uden de store udsving af Gosling. Den forholdsvis ukendte Rachel McAdams er som Allie kun delvist elskværdig, og der er ingen ægte kemi mellem Ryan Gosling og hende. I birollerne er der for meget stereotyp i Joan Allens moder, mens Sam Shephard (som Noahs far), Gena Rowlands og især James Garner fylder deres roller fint ud.

EKSTRAMATERIALE:
Der er en hel del ekstramateriale at gå ombord i på ’The Notebook’-DVDen. Instruktøren Nick Cassavetes og forfatteren bag romanen, Nicholas Sparks, har hver deres kommentarspor. Der er tre små features af omkring ti minutters varighed: En om Cassavetes, en om Sparks romantiske romaner og en om de locations i de amerikanske sydstater, der er brugt I filmen. Derudover er der tolv slettede eller alternative scener, og en lille film om castingen af Ryan Gosling og Rachel McAdams. Det er ekstramateriale, der fortjener fire stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: The Notebook