The Outcast Season One

9. marts 2017 af Henrik Andersen

The Outcast Season One billede

Outcast er en Amerikansk horror serie baseret på en tegneserie skrevet af Robert Kirkman. Serien omhandler den unge mand Kyle Barnes, der er blevet afvist af en hel by, fordi han er blevet anklaget for at have gjort sin familie ondt. Sandheden er imidlertid ikke helt nem at forstå for byens borgere, da byen de bor i har en nærmest magnetisk tiltrækning på det onde. Dæmoner besætter indbyggerne i flæng, og nu må Kyle sammen med den lokale præst, gøre deres for at uddrive de mange onde ånder. En opgave der kræver mere end et krucifiks og en sjat vievand.

Kyle Barnes (Patrick Fugit) har haft et hårdt liv ramt af ulykker og voldsomme begivenheder. Han bor i den lille by Rome i West Virginia, og hele byen har vendt ham ryggen, fordi han er blevet beskyldt for at have forvoldt voldsom skade på sin familie. Hele Kyles liv har han oplevet mystiske fænomener, og det viser sig snart, at det er på grund af den tætte kontakt, han har med dæmoner fra en anden dimension. Det var også grundet en dæmon besættelse, at han forvoldte skade på sin familie. Kyle Barnes har desuden evnen til at fordrive disse mørke skabninger fra de menneskekroppe de har besat, og snart teamer han, noget imod sin vilje, op med den lokale præst Anderson (Phillip Glenister). En nærmest urimelig mission der bestemt ikke gør Kyle mere vellidt i Rome. Snart rodes hans kone og barn også ind i sagen om de mange dæmoniske besættelser, der viser sig at være større end både præsten og Kyle havde regnet med.

Det er Robert Kirkman der har skrevet historien om The Outcast, og den er baseret på en tegneserie af samme navn. Det er ikke første gang Robert Kirkmans tegneserie historier bliver filmatiseret, og de fleste kender ham nok som forfatteren bag The Walking Dead serien. Denne gang omhandler historien ikke Zombier, men den bliver bestemt i horror genren, hvor Kirkman denne gang har fokus på dæmoniske besættelser. Kirkmans historier er meget karakter drevne, og det er først og fremmest dramaet og menneskene der er fanget i det, der har fokus. Dette gælder også for Outcast serien, der naturligvis indeholder en masse overnaturlige elementer. Men disse er blot med til at drive de forskellige karakterers historier fremad, og derfor lander Outcast sæson 1 et sted imellem horror og drama, lidt ligesom The Walking det serien gør det.

Outcast er flot produceret, og hele stemningen i det lille samfund der rives op og ruskes rundt af noget overnaturligt, er til at tage og føle på, og man er fint med som tilskuer hele vejen. De effekter og makeup der er undervejs er flot lavet, og de mange dæmon uddrivelser er voldsomme og effektivt udført, og voldsomheden i dem rammer dybt ved tilskueren. Specielt dem de romhandler de besatte børn.

Alt i alt er Outcast sæson 1 rigtig fin underholdning der med sine 10 velproducerede afsnit formår at holde spændingskurven flot, uden der dog er de helt store overraskelser undervejs. Det skal blive spændende at se, hvor sæson bringer de 2 hovedpersoner hen.

Outcast sæson 1 består af 10 afsnit fordelt over 4 disc.

A Darkness Surrounds Him
(I Remember) When She Loved Me
All Alone Now
A Wrath Unseen
The Road Before Us
From the Shadows It Watches
The Damage Done
What Lurks Within
Close to Home
This Little Light

Ekstramateriale.

Der er en god håndfuld små dokumentarfilm der omhandler skabelsen af Outcast. Desværre kommer ingen af dem rigtigt i dybden med det de omhandler, hvilket er ærgerligt, da der er masser af spændende ting at tage fast i.

Det er muligt at se en række Deleted Scenes og følgende små dokumentarfilm: Comic Book Origins, About Outcast, Rome-West Virginia, The Motion Comic Experience og Inside the Episodes.

Lyden kan nydes i Audio: Engelsk DD5.1 (+ tysk og fransk), og billedet er flot overført i dets oprindelige format til DVD.

Det er muligt at se serien med følgende undertekster: Engelske, Danske, Svenske, Norske, Finske, Tysk, Franske og Hollandske.