The Patriot - Frihed Fremfor Alt

14. marts 2006 af Per C. Halling

The Patriot - Frihed Fremfor Alt billede

Sikkert på grund af Heath Ledgers succes i den prisbelønnede Brokeback Mountain, genudsendes The Patriot nu på dvd, blot med et nyt cover, og selvom den flere gange har været vist på tv.

Tag en simpel og følelsesladet historie og put den ind i en historisk ramme. Tilsæt herefter masser af flotte billeder, bulder og brag, samt bombastisk filmmusik og krydder det hele med 1 stk. teenageidol – Heath Ledger, 1 stk. gang gal Mel Gibson og 1 stk. ond skurk i skikkelse af Jason Isaacs og krydder efter med en omgang af tidens populære Englænderhad og række kendte ansigter i birollerne, ja så har du en god og underholdende popcornfilm på minimum 2 1/2 time. Lidt sjovt at tænke på, at de fleste storfilm af denne slags de seneste år er blevet lavet af ikke amerikanske instruktører, men for amerikanske penge. Hvor i de fleste amerikanske af slagsen bruges mange penge på lønninger af store navne, ser man i disse pengene brugt på store scenerier og CGI. Men lad os, da kigge lidt nærmere på hvad millionerne er blevet brugt til denne gang.

En mand ser Rødjakker (Læs: Rødt)

Filmen tager sit udgangspunkt i 1776 i Nordamerika nærmere bestemt North Carolina. Her møder vi enkemanden Benjamin Martin som er en Fransk-Indisk krigshelt, der nu har besluttet sig for at ligge stridsøksen og leve et fredfyldt liv med sine børn og passer sine afgrøder og bestemt ikke ønsker at blande sig i urolighederne med englænderne, som lurer lige om hjørnet.

Det viser sig dog ikke helt at være så nemt for først oplever hans familien grusomhederne rykke nærmere i form deres mark bliver brugt som slagplads og senere da englænderne rykker ind i North Carolina, beslutter hans 2 sønner Gabriel og Thomas, at de vil melde sig og gøre modstand. Gabriel bliver hurtigt taget til fange og dømt til hængning af den brutale officer Tavington. Thomas prøver at forhindre dette, men bliver skudt ned for øjnene af Benjamin, der samtidig straffes med at hans hjem bliver brændt ned til grunden for forræderi mod England.

Efter dette store beslutter Benjamin sig derfor alligevel at gå i krig igen, ikke kun for at få ram på sin søns morder, men også for at give de 13 kolonier deres frihed tilbage. Det bliver en lang og meget blodig frihedskamp, med store tab på begge sider og ikke mindst for Benjamin og hans familie.

Tynd men medrivende klichefyldt historie

Selvom historien er tynd og filmen sagtens uden problemer kunne kortes ned med mindst 30 minutter, rives man alligevel med, for man får et historisk drama uden der egentligbliver gået i dybden med den tid den foregår i og hvad der ellers skete dengang. Filmen gør nu heller ikke sit til at være historisk korrekt i andre scener en kampene der virkelig er forsøgt genskabt så realistiske som muligt, selvom der går lidt for meget Den Sidste Mohikaner og Braveheart i den ind i mellem. Den er river en med, for den spiller virkelig på alle de klicher den overhovedet kan og spiller på alle tangenter fra flot komponerede billeder, svulstig musik, brug af slow-motion, blafrende flag osv. osv. så meget at man bagefter har en lidt dårlig smag i munden.

Hvis jeg skal nævne andre film, som både også er både flotte men også rammer mig bedre fordi resten af hovedhistorien og sidehistorierne er mere spændende, må det afgjort blive Peter Weirs Master and Commander og Jean-Pierre Jeunets En Meget Lang Forlovelse. For når alt kommer til alt så mener jeg at The Patriot eneste fremdrift er Bejamins had og jagt på hans søns morder - William Tavington - og hvem Tavington ellers når at dræbe inden det endelige opgør, hvis udfald er givet på forhånd og det behøver jeg ikke næsten 3 timer for at få fortalt.

Ekstra materiale

Ekstra materialet er nogenlunde om end til tider lidt for overfladisk, så lad os kigge lidt nærmere på hvad, der ellers er at finde på denne dvd.

The Art Of War

På lidt over 9 minutter gennemgås tilblivelsen af filmens forskellige slagscener via interviews og klip fra filmen. Overfladisk ja - men giver alligevel et godt indblik i det store arbejde bag filmens mange storslåede kampscener.

The True Patriots

På lidt over 9 minutter fortælles om datidens rigtige patrioter. Igen med udgangs punkt i filmen og klip fra den.

Conceptual Art-to-Film Comparisons

Her kan du se sketcher af forskellige scener og efterpå se, hvordan det kom til at se ud i den endelig film.

Visual Effects Interactive Featurette

Her kan du se hvordan 5 forskellige scener er blevet til i forskellige stadier og du kan se dem alle på en gang eller enkeltvis, men du lytter til en beskrivelse af hvordan de blev lavet. En spændende indsigt i hvordan en scene er blevet til.

Photo Gallery

Masser af stills både af skuespillere og fra filmen og optagelserne, som du kan bladre frem og tilbage i ved hjælp af piletasterne på din fjernbetjening.

Filmografier

Ingen biografier, men lister over de vigtigste film, som filmens nøglepersoner, såvel foran som bag kameraet, har lavet.

Desværre er instruktør Roland Emmerich og producer Dean Devlins kommentarer, som er med på den amerikanske region 1 udgave, ofret til fordel for et ekstra sprog på lydsiden, som vi i Danmark alligevel vil vælge.

En anden og meget vigtig ting er, at du ikke kan vælge danske, eller nogen af de andre nordiske sprog, tekster til ovennævnte materiale. Det undre mig når man eller nu var begyndt at tekste det hele, at man så ikke har valgt at gøre det på denne genudgivelse. Så er du ikke stærk i engelsk vil du sikkert føle dig snydt over hvad du derfor går glip af,

Video

Billedet er i 2.35:1 Anamorphic og står med stærke farver og en god kontrast så du får mange detaljer med, selvom den ikke virker som om den er renset, siden den førstegang udkom i 2001, hvilket får den til at halte lidt i forhold til mange af de nyere dvd’er. Det gør også, at der i nogen scener vil opleve, at det virker som om, der er noget i luften, som rent faktisk ikke er der. Når jeg skriver dette er det fordi jeg mener, at når man genudsender en titel, må man gerne lige gennemgå den før man sender den ud igen ikke blot til nye købere, men også gamle ejere som måske gerne vil give lidt ekstra for, at få deres favoritfilm i en lækker udgave, og specielt også fordi siden den udkom første gang, er der sket utrolig meget på dvd området og ikke mindst for di lydsiden er så flot. Hvis du er i tvivl, hvad jeg finder flot, så kast et kig på fx Matrix Reloaded eller Ocean’s 11/12 - Se det er flotte billeder med højt kontrast, flotte farver og ingen støj i rigtig reference kvalitet.

Audio

Du har kun mulighed for Dolby Digital og ikke DTS, men lyden er et meget flot Dolby Digital 5.1 spor, med rigeligt med bulder, brag og bombastisk John Williams filmmusik til at give dig følelsen af, du er midt i begivenhedernes centrum med kuglerne flyvende om ørene. Det er et af de spor, hvor dit anlæg virkelig får lov til at arbejde i alle kanaler. Dejligt endelig at få et lydspor, som får en til at få den rigtige biografstemning hjemme i stuen.

Menu, Kapitler og Tekster

Der er meget stemningsfulde menuer, ledsaget af effekter og musik fra filmen og de er nemme at hoppe rundt i.

Filmen er inddelt i 28 kapitler og placeret på okay steder, så man kan hurtigt finde lige den slagscene eller mere rolige øjeblikke man ønsker at gense.

Tekster kan man som sædvanligt vælge på adskillige sprog udover de obligatoriske skandinaviske, men der er endnu engang ikke mulighed for dansk tekst på ekstra materialet.

Konklusion

Jeg må ærligt tilstå, at gensynet med denne dvd ikke den samme store oplevelse, som da jeg første gang så den tilbage i dvd’s barndom, hvor den ene ny udgivelse efter den anden imponerede både med hensyn til lyd/billede i forhold til både VHS, som var det mest udbredte format herhjemme, men også i forhold til LaserDisc, som indtil da havde været os filmentusiasters foretrukne format, selv om de var meget dyrere i anskaffelse. Men også på grund af ekstra materialet, som efter datiden, var meget omfattende, var det virkelig en af de udgivelser som virkelig viste os noget om dvd-formatets muligheder i fremtiden.

Når det er sagt, er det stadig en god oplevelse i hjemmebiografen, både fordi filmen har nogen af de flotteste kampscener nogensinde filmet, men også leder tankerne hen på de store historiske film (de såkaldte Epics) fra Hollywood i slut 50’erne og begyndelsen af 60’erne og man virkelig har en følelse af man er tilstede i filmens handling. Selvom historien er tynd og filmen sagten uden problemer

Hvis du vil læse en udmærket lille artikel, som blev i forbindelse med filmen første gang udkom på dvd så Klik her ! for udgivelsen var nok mere spændende dengang end i dag, hvor der generelt set er masser af ekstra materiale på denne type film og hvor der skal mere til at imponere os i dag. En god artikel for, Roland Emmerich og Dean Devlin har altid været meget bevidst om dels, hvordan deres film skulle se ud i hjemmebiografen, men også 2 filmskabere, der tidligt så de mange muligheder i dvd-mediet.

Hvis du ønsker et hurtigt overblik over filmen og denne anmeldelse ikke har givet dig informationer nok så besøg Bag om ”The Patriot” som har lidt mere end, hvad du kunne læse her.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: The Patriot - Frihed Fremfor Alt
Original Titel: The Patriot
Premieredato: 14. marts 2006
Instruktør: Roland Emmerich
Skuespillere: Mel Gibson, Heath Ledger, Joely Richardson, Jason Isaacs, Chris Cooper, Tchéky Karyo, Rene Auberjonois, Lisa Brenner, Tom Wilkinson, mange flere
Spilletid: 167 min.
Selskab: Columbia Pictures - Centropolis Entertainment - Mutual Film Corporation - Global Entertainment Productions, Universal, 2000 (På dvd 2001/2006)
Filmens 3 hovedpersoner : Benjamin (Mel Gibson), hans ældste søn Gabriel (Heath Ledger) og ikke mindst hans søns morder Tavington (Jason Isaacs).
Filmen byder på talrige af flotte kampscener, som fx denne, som med en både flot lyd og billedside er med til at gøre man føler sig midt i begivenhedernes centrum, med kuglerne flyvende om ørene på en.
Filmens instruktør Roland Emmerich i græsset under indspilningen af en af de mange flotte kampscener.