The Royal Tenenbaums

19. april 2002 af Morten Eriksen

The Royal Tenenbaums billede

En familie af genier oplever en hård tid efter moderen smider deres utro far ud af huset. Familien kommer igennem en mørk tid med nedadgående mundvige…

Royal Tenenbaum (Gene Hackman) og hans kone Etheline (Anjelica Huston) nåede at få tre børn: Chas Tenenbaum (Ben Stiller ), der begynde at opkøbe ejendomme som 13-årig, Richie Tenenbaum (Luke Wilson) der blev professionel tennisspiller som 10-årig og senere vandt U.S. Open 3 år i træk og sidst Margot Tenenbaum (Gwyneth Palthrow) der var adopteret og altså ikke en rigtig Tenenbaum. Hun blev skuespiller og fik forfatterlegat i 9. klasse. Royal Tenenbaum bliver smidt ud af Etheline, da hun opdager at han er hende utro. Han flytter ind på Lindberg Palace Hotel. 22 år senere løber han tør for penge og det er dér vi kommer ind i historien.

Nu vil Royal hjem til pengene og det søde liv, og derfor finder han på at han har en ondartet kræft der vil gøre det af med ham inden 6 uger. Chas, Richie og Margot er vendt hjem igen, da de alle er i dyb depression. Chas har mistet sin kone, Richie er ikke kommet sig over sin sidste tenniskamp hvor han tabte fælt og Margot, der er gift med psykologen Malcolm St. Clair (Bill Murray), bor nærmest på toilettet. Der kan hun sidde og ryge sine cigaretter som ingen ved noget om. Derudover er der genboens dreng Eli Cash (Owen Wilson), der vist nok har et godt øje til Margot. Etheline’s revisor Henry Sherman (Danny Glover) er brændt varm på hende og frier til hende. Royal får omsider held med at overbevise familien om at han er døende. Chas er meget skeptisk, men han får alligevel en sygeseng i huset. Han kan godt se at Henry har noget kørende med Etheline og det huer ham bestemt ikke. Der kommer derfor krig på kniven mellem Royal og Henry. Henry finder også ud af at Royals syge-historie vist ikke holder helt vand…

Det er altid en fornøjelse at se Gene Hackman folde sig ud, især i de mere utiltalende roller som han f.eks. spiller i denne film. Han er en rigtig svindler der aldrig har været en far for sine børn. Det er lang tid siden man har set noget til Anjelica Huston på disse breddegrader, og hun må her dele birollen med de øvrige skuespillere.

Filmen er mere komisk end den er sjov. Personligt finder jeg hverken filmen særlig dyb eller morsom, men det ved jeg at der er andre der gør! Muligvis er det en komedie for litterære mennesker, jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Historien er en joke, men den joke kan ikke bære filmen og dens tynde plot og ikke sønderligt interessante personer. Det er en flok stille indadvendte genier hvis tilværelse ikke er en dans på roser, men vi kommer aldrig helt tæt på personerne, da de er gjort meget tavse. Instruktøren Wes Anderson sørger for at vi får mange detaljer om Tenenbaum-børnene og hvad de har brugt deres intelligens til. Det er meningen, at man skal komme til at holde af familien som historien skrider frem, og det er stensikkert, at Wes Anderson selv finder historien om sine nørdede genier meget morsom. Filmen forsøger at være morsom på en udspekuleret måde. F.eks. er der i en scene plantet nogle pornofilm i venstre side i forgrunden og de skal sige lidt om personen der står i baggrunden og fortæller noget til en anden person der står bag kameraet! Altså der er plantet ting som skal fortælle noget om personerne. Richie Tenenbaum bor f.eks.i et telt som han har slået op på sit værelse!

Jeg sad hele filmen igennem og forventede at der ville komme noget ”mere”, men det gjorde der ikke! Filmen ønsker først og fremmest at være en god historie der bliver læst op. Alec Baldwin er fortælleren, og hans stemme er på en måde med til at frembringe en form for seriøsitet i kontrast til komikken.

Wes Anderson lavede også den meget roste ”Rushmore” der også handler om en intelligent nørd. Den kører i samme rille som ”The Royal Tenenbaums”, og den er gået hen og er blevet en kult-film for de mennesker der er vilde med den slags. ”Rushmore” fik ikke dansk biografpremiere og spørgsmålet er, om ”The Royal Tenenbaums” skulle have haft det?

Titel: The Royal Tenenbaums
Original Titel: The Royal Tenenbaums
Premieredato: 19. april 2002