The Salvation

21. oktober 2014 af Rasmus Krarup Jensen

The Salvation billede

Klassisk, minimalistisk western-drama med skandinaviske rødder.

Jeg har altid været kæmpefan af western-film – hvad enten det har været gode, gamle amerikanske produktioner eller de lidt mere nytænkende spaghettiwesterns. Da jeg så nyheden om, at den danske instruktør Kristian Levring havde planer om at lave en western med danske rødder, blev jeg hurtigt fan af konceptet – nu er filmen landet på mit skrivebord og jeg må sige, at jeg ikke blev skuffet.

Som reaktion på eftervirkningerne af krigen i 1864, har danskeren Jon (Mads Mikkelsen) sammen med sin bror Peter (Mikael Persbrandt) rejst til Amerika for at skabe en ny tilværelse og lægge soldaterlivet fra sig. Da Jon får sin familie sendt væk fra Danmark til Amerika syv år efter for at blive genforenet med sine elskede, ender det hele i en drabelig situation, hvor retfærdigheden ikke kommer, med mindre man selv tager den.

Det første som springer i øjnene er de utroligt stærke, skandinaviske skuespillere i front, som driver filmens underholdningsværdi. Ubarmhjertighed er kernen i denne fortælling og denne instans gør, at man hele tiden hungrer efter retfærdighed. Denne retfærdighed er heldigvis præsenteret i form af Mads Mikkelsen og Mikael Persbrandt som to hårde karle, der mod deres vilje skal op i mod en horde af ubarmhjertige western-skurke. Man havde ikke ligefrem troet, at man ville komme til at se en så kulturel sammenflettet western-produktion som denne, men det er en herlig omgang underholdning. Skandinaverne vil uden tvivl være de største fans af denne film i forhold til resten af verden, da vi virkelig får to store stjerner fra Danmark og Sverige samlet i en western-produktion, man aldrig havde troet, at man skulle få at se.

Filmen er præget af en utrolig flot scenografi, som virkelig værner om en tid i 1870’erne, hvor den amerikanske frontier-bevægelse for alvor prægede landskabet. Desuden er filmen den blevet præget af nogle symbolske farvekombinationer og en meget dyster atmosfære omkring hele denne farefulde tid i historien. Kvaliteten og skarpheden er exceptionel hele vejen i gennem og skaber nogle djævelsk realistiske og velskabte scener. Den kulturelle sammenfletning af flere forskellige nationaliteter og kulturer skaber en ret dynamisk atmosfære og filmen er herlig minimalistisk. På sin vis er den en smule forudsigelig, men det har western-genren ofte været kendt for. Det er derfor ikke på nogen decideret negativ måde, da man i stedet kigger nærmere på det visuelle, stemningen samt skuespillernes placering i universet.

Handlingen er præget af lækker musik med dybe toner og akustiske guitarlyde, som værner om en rigtig øde, westernstemning. Underlægningsmusikken minder faktisk en smule om Playstation-spillet ’Red Dead Redemption’, hvor man også befinder sig i et western-univers. Denne musikalske tilføjelse giver lige et ekstra kick på stemningsfronten og skaber noget unikt. Filmen følger et herlig simpelt handlingsmønster, hvor en helt i en historisk kontekst skal redde sin familie, sin ære og sig selv. Visuelt og kunstnerisk er filmen helt fantastisk, da den dykker ned i nogle ret så overbevisende farvenuancer, scenografiske opbygninger og realistiske kulisser, hvilket skaber den helt rigtige stemning til filmens integritet.

Skuespillet fungerer helt eminent, men hvad havde man regnet med, når man ser en produktion med Mikkelsen og Persbrandt som filmiske brødre – der leveres et utroligt køligt og betagende skuespil fra Mads Mikkelsen og Persbrandt med sin dybe stemme og store skikkelse formår at skabe en ret så kæk en helteskikkelse. Persbrandt er til tider lidt hæmmet af at skulle spille dansker halvdelen af tiden, da han er langt mere professionel og dygtig i sit eget svenske modersmål – men taget i betragtning af, hvor meget han får ud af sin rolle, så skal han have stor ros for sin præstation. På nogle punkter virker filmen måske til at ville mere, end den egentlig kan rumme. Den er flot, velskrevet og spækket med stjerner, men så kort en western-film og med så indskrænket et plot kunne man godt have sparet lidt på nogle af de mere prætentiøse opstillinger af kameravinklerne – men det hører heldigvis til småtingsafdelingen i det overordnede billede.

Instruktøren har formået at finde nogle ret karismatiske personligheder i handlingen, og det er altid en vigtig brik i underholdningsværdien af western-film – man fokuserer på ikke så meget på en decideret omfangsrig og overvældende handling, men lader sig i stedet isolere til nogle få, unikke karakterer og deres indbyrdes stridigheder i en historisk tidsalder. De ustabile karakterer danner grobund for filmens egentlige handlingsudvikling og man føler sig ganske underholdt. Samlet set er Kristian Levrings kulturelt sammenflettede western-produktion ’The Salvation’ en lovende lille sag, som formår at underholde fans af western-genren og ikke mindst fans af godt, skandinavisk skuespil.

Bonusmateriale
Her finder man et par små, underholdende klip, hvor skaberne bag filmen såvel som skuespillerne giver deres små inputs til, hvorfor western-genren har været en drøm fra barnsben. Generelt nogle meget små klip, men alligevel et underholdende indblik i nogle af folkene bag filmens mening om produktionen.

Titel: The Salvation
Original Titel: The Salvation
Premieredato: 13. oktober 2014