540 sider og 2,5 kilo. Det var størrelsen på Vogue i september 2007. Det mest omfangsrige blad lavet hidtil i modebranchen. Et filmhold fik lov til at komme med bag scenen og se dette ikoniske værk blive skabt.
Anna Wintour. Næppe findes der noget navn i modebranchen, der skaber så meget respekt og mystik. Den lille kvinde med pagehåret kan med et enkelt nik ændre en hel kollektion fra en designer og for den sags skyld skabe og ødelægge karrierer på et øjeblik.
Som datter af redaktøren for Evening Standard, Charles Wintour, lå det måske ikke direkte i kortene at Anna skulle beskæftige sig med noget så ”useriøst” som mode. Men ansat på amerikansk Vogue blev hun, og siden 1988 har hun været chefredaktør for bladet. Hun er ansvarlig for at gøre Vogue til det mest læste og respekterede modemagasin i verden.
R.J. Cutler, der ellers har produceret en lang række serier står bag filmen, og det er et sjældent indblik i modeverdenen. Det er fascinerende at se verdens topdesignere sno sig når de skal præsentere en kollektion for Anna Wintour, og det er bestemt en del af filmens appel.
September udgaven af bladet skal være den største nogensinde, og vi er med fra starten. Allerede her er linierne trukket skarpt op. Det er Anna Wintour og ikke andre der bestemmer hvad der skal med i bladet. Den tidligere model Grace Coddington er en af redaktørerne og hun bliver kaldt den bedste i branchen. Vi følger hende på fotooptagelser hvor tusindvis af dollars skydes af på et par timer, for så at se hendes frustration, når Anna Wintour på et sekund afviser billederne. De to damer går i clinch, eller rettere, Coddington brokker sig til kameraet og kolleger, men intet ændrer på det faktum, at det er chefen der bestemmer. Punktum.
The september issue er en underholdende film, der giver et fint indblik i Anna Wintours enorme magtposition og viser glimrende hvorfor netop hun er chefen.
Men det forbliver alt sammen ganske overfladisk. Personen Wintour er et meget privat menneske, og der bliver end ikke kradset i den polerede overflade. Vi får ikke noget at vide, som vi ikke kan læse i et sladderblad eller andre steder. Hun er akkurat lige så mystisk og fjern som da vi møder hende første gang. Derfor er filmen udelukkende af interesse for dem, der vil have et indblik i den strengt hierakiske modebranche. Filmen tilfredsstiller en del af ens nysgerrighed, men en dybere forståelse for beslutningsprocesser og mennesket bag de store solbriller får vi aldrig.
Warner Home Video