The Social Network

2. marts 2011 af Kristian Jensen

The Social Network billede

Fiktionen er ofte mere spændende end virkeligheden…

Jeg tvivler alvorligt talt på, at skabelsen af det verdensomspændende kulturfænomen kendt som Facebook, foregik under så dramatiske forhold, som David Fincher portrætterer i sin film ”The Social Network”, der netop er udkommet på DVD og BluRay i Danmark. Virkelighedens Mark Zuckerberg har da også gentagne gange udtalt, at filmens portræt af ham selv og Facebook ikke har meget med sandheden at gøre, og at Jesse Eisenbergs version af manden bage Facebook, ligger milevidt fra realiteten.
Men det er som sådan også irrelevant, om ”The Social Network” rammer plet, når det handler om at skildre virkelige begivenheder, da filmen efter min mening ligeså godt kunne handle om opfindelsen af videobåndet eller cola. Dét der gør ”The Social Network” til en fremragende film er nemlig, at den ikke handler om Facebook, men derimod om mennesker. Finchers filmiske genistreg ligger i hans fokus på individerne bag det verdensomspændende netværk, og de konsekvenser deres valg får for deres livsbane. Temaer som venskab, jalousi, kærlighed og grådighed træder i front, og danner et dynamisk skæbneportræt af en generation af unge, for hvem digital social interaktion er lige så vigtig som kødelig menneskelig kontakt.

”The Social Network” er en gennemført film ned til mindste detalje. Finchers instruktion er knivskarp, og man fornemmer tydeligt, at her er en mand, der ved præcis hvad han vil med sin film. Billederne er decideret lækre, og til trods for at en stor del af filmen foregår i kønsløse kontorlokaler, så suges man direkte ind i filmens visuelle univers. Man kan diskutere om ”The Social Network” er en ’klassisk” David Fincher film. Instruktøren er notorisk kendt for at lege med filmmediet, tænk bare på de subtile indklip i eksempelvis ”Fight Club” (1999). ”The Social Network” er måske en af Finchers mere anonyme film, men alligevel fornemmer man instruktørens legefulde tilgang til mediet i enkelte scener. Eksempelvis har Fincher bevist valgt at mikse musikken i filmens diskotekscene højere end karakterernes replikker, hvilket skaber fornemmelsen af at være til stede i scenen. Alle andre instruktører vil givet vis have valgt at mikse skuespillernes replikker hørere end baggrunden, men den går ikke i Finchers verden.

Skuespillet er et kapitel for sig selv. Jesse Eisenberg brænder igennem som Mark Zuckerberg, en rolle skuespilleren fik en velfortjent Oscarnominering for. Den kommende Spiderman, Andrew Garfield, leverer en pragtpræstation i rollen som Zuckerbergs ven og forretningspartner, Eduardo Saverin. Birollerne fyldes ud af solide navne som Justin Timberlake, Max Minghella, Rooney Mara, Brenda Song og Armie Hammer, der alle leverer glimrende præstationer.

Dér hvor ”The Social Network” for alvor hæver sig op over det normale er i Aaron Sorkins manuskript. ”The Social Network” er en film bygget op omkring replikker og dialog, og Sorkins fremragende skrivefærdigheder giver filmen et sjældent set tempo i dialogen, der skaber et imponerende filmisk drive.

”The Social Network” er en af sidste års allerbedste filmoplevelser. Filmen er skarpt fortalt, velspillet og vanvittig spændende. Et absolut must.

Ekstramateriale

BluRay udgivelsen af ”The Social Network” indeholder en ekstra disk med masser af herligt bonusmateriale, der kan mætte selv den mest sultne filmelsker. Udover to solide kommentatorspor, med henholdsvis instruktøren David Fincher samt et med Aaron Sorkin og skuespillerne (på hoveddisken), indeholder bonuskskiven en over halvanden times lang dokumentarfilm om tilblivelsen af ”The Social Network”. Dokumentarfilmen er for nemheds skyld inddelt i kapitler, således at man præcist kan finde de oplysninger man søger. Noget mange distributionsselskaber godt kunne tage ved lære af. Der udover er der en række mindre interviews med holdet bag filmen om alt lige fra den visuelle stil til post produktion. Musikeren Trent Reznor har også en lille del, hvor han gennemgår tankerne bag hans Oscarvindende filmmusik.
Det er ligeledes muligt at se udvalgte scener fra flere kameravinkler, og alt sammen i blændende HD – kvalitet.

Bonusmaterialet til ”The Social Network” er en lige så stor lækkerbisken som filmen selv. Der er masser af interessant information at hente i det yderst gennemførte materiale. Det er med andre ord kræs for filmentusiaster vi har med at gøre hér.

5 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af sonypictures.dk

Titel: The Social Network