The Take

22. september 2008 af Søren Rasmussen

The Take billede

Kriminal-thriller med et strejf af social realisme. En skøn cocktail.

Los Angeles er baggrunden for denne medrivende thriller. Felix er en hårdtarbejdende familiefar. Han er chauffør i en pansret pengetransport og på hjemmefronten må der kæmpes for at få økonomien til at hænge sammen. Alligevel lever han et lykkeligt liv med sin kone Marina (Rosie Perez) og deres to børn. Felix liv ændrer sig dog til ét stort forfærdeligt kaos, da han overlever et meget ondsindet overfald. En samvittighedsløs bande, ledet af en frygtindgydende 50 Cent klon (Tyrese Gibson), smadrer Felix liv og følelse af sikkerhed, manddom og kontrol. Felix tur tilbage til normaliteten bliver lang og hård. Oven i det hober indicierne mod Felix sig op og det ser til sidst ud til, at han må bøde for den forbrydelse, der har kostet ham et lykkeligt liv. Som en besat er der nu kun en ting der tæller for Felix. Han må opspore overfaldsmændene og gøre det af med dem, så han kan generobre sin stolthed og sit liv, inden afmagten tager helt over. Felix kommer på sporet da übergangsteren (Tyrese Williams) begynder at rydde op i den bande, som hjalp ham med kuppet. Dette bringer Felix på sporet, men med det svinder Felix mulighed for at finde gerningsmændene også. Samtidig med det bliver han mere og mere mistænkelig i politiets øjne. Jagten på bagmændene sætter dog Felix på sporet af hans gamle liv og manddom og intet skal stoppe ham.

Stemningen af mexicansk kultur midt i LA og den næsten socialrealistiske skildring af den hårdtarbejdende og håbefulde arbejderklasse, giver The Take en stemning og et skær, som hæver filmen over den almindelige skare af kriminalthrillere. Det håndholdte kamera og den megen brug af naturlig belysning, giver filmen et socialrealistisk eller Dogme agtigt skær. Det gør samtidig filmens vold ekstra modbydelig og troværdig. Det første der falder i tankerne at sammenligne filmen med er tv serien The Shield (2002), der også foregår i de fattigere dele af Los Angeles.

John Leguizamo, som man blandt andet kender fra Romeo + Juliet (1996) og Land of the Dead (2005), spiller virkelig stærkt i The Take og bakkes godt op af Rosie Perez, som hans kone, og af en i øvrigt meget velvalgt cast. Jeg kan varmt anbefale filmen hvis man er i humør til en alvorlig thriller.

Universal Pictures.

Titel: The Take
Original Titel: The Take