The Trials of Henry Kissinger

20. februar 2004 af Rune Wulff Christensen

6 stjerner Skriv en kommentar

The Trials of Henry Kissinger billede

Meget aktuelt emne. Denne glimrende dokumentarfilm tager fat i det problematiske i, at USA til stadighed holder sig uden for alle internationale aftaler om forfølgelse af krigsforbrydere. Kvalmefare!

Henry Kissinger fik i 1973 sammen med Le Duc Tho Nobels Fredspris for at have afsluttet Vietnamkrigen. Le Duc Tho afslog at modtage prisen, da krigen reelt ikke var afsluttet, og Henry Kissinger skulle måske i stedet have været anklaget for krigsforbrydelser. Det er i hvert fald påstanden i ”The Trials of Henry Kissinger”, som beskriver en magtsyg mand, som ikke har skyet noget middel for at opnå sine personlige ambitioner.

Filmen forsøger at afdække omstændighederne omkring sammenbruddet i fredsforhandlingerne for Vietnam i 1968, som Kissinger var en vigtig del af. Sammenbruddet faldt sammen med slutspurten i valgkampen i USA, og det endte med at give Nixon sejren og dermed Kissinger en magtfuld post som sikkerhedsrådgiver. Lod Kissinger forhandlingerne bryde sammen for personligt at skaffe sig selv den bedst mulige position?

Filmen behandler også de ulovlige bombninger af Cambodja, kuppet mod Chiles præsident Allende, Indonesiens invasion af Østtimor. Begivenheder, som Kissinger angiveligt skulle have været dybt involveret i.

”The Trials of Henry Kissinger” er opbygget som en traditionel dokumentarfilm. Ved hjælp af en voice over præsenteres anklagerne mod Kissinger, som ikke ønsker at mødes med forfatteren Alex Gibney. Herefter underbygges anklagerne ved hjælp af en række vidner, både Kissingers støtter og fjender, og dokumenter, der underbygger anklagerne. Denne form virker overbevisende, fordi vidnerne har vidt forskellig baggrund og derfor er det samlede indtryk troværdigt og ikke mindst rystende.

Filmen går ligesom ”Bowling for Columbine” bag om det amerikanske hykleri og viser på mesterlig vis det, som man frygtede; USA har tilsidesat alle former for aftaler om menneskerettigheder og almindelig moral til fordel for magt og økonomiske interesser. Desuden påviser filmen det problematiske i, at USA ikke er med i de overnationale retsstandarder for krigsforbrydere, som over 100 af verdens lande er med i. Vi retsforfølger Milosevich og Pinochet, men Kissinger går fri udelukkende fordi, han er amerikansk statsborger. Er det ikke forkert?

”The Trials of Henry Kissinger” kan anbefales til alle. Det er sundt at få et blik bag det mediebillede, som politikerne selv sætter op. Og så stiller filmen nogle vigtige spørgsmål netop nu, hvor regnskabet efter krigen mod Irak skal til at gøres op. Filmen giver en kvalme, og man sidder tilbage med en lidt dårlig smag i munden, men den sætter nogle fornuftige tanker i gang og så drikker man aldrig mere Pepsi (se selv hvorfor)!

Titel: The Trials of Henry Kissinger
Original Titel: The Trials of Henry Kissinger
Premieredato: 20. februar 2004