The Trip to Spain

31. august 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

The Trip to Spain billede

Steve Coogan og Rob Brydon er utroligt morsomme i denne tredje ombæring af "The Trip" serien, som er smukt filmet, og humoren er delikat serveret.

Hvor første del af serien, "The Trip" (2011), var en 18 episoder lang sitcom og fokuserede på Coogan og Brydon's rejse igennem det nordlige England, var "The Trip To Italy" (2014) mere en decideret film. Her tog de, via et roadtrip, et kulinarisk kvalitetstjek af diverse restauranter ned igennem støvlelandet. Nu er turen så kommet til Spanien, hvor Steve og Rob, der i øvrigt spiller løse versioner af dem selv, begge tager på en lignende tur, som den de sammen tog til Italien, fordi Steve skal lave nogle madanmeldelser til et tv-program, som han skal medvirke i.

I deres bedste alder
Steve er i starten af halvtredserne og det samme er Rob. Forskellen er bare, at Rob har stiftet familie og har godt gang i sin livlige karriere, hvorimod Steve kæmper med kærligheden, sit distancerede forhold til sin søn og en karriere, som ramte det absolutte højdepunkt, da han blev Oscarnomineret for "Philomena" (2013). Sammen begiver de to talentfulde komikere sig ud på en sen dannelsesrejse, for både at nyde hinandens (til tider) gode selskab, diskutere kunst, mad, familie og karriere, og selvfølgelig smage på Spaniens lækre anretninger.

Vidunderlige parodier
Humoren er i de fleste scener ekstremt begavet og veloplagt, måske bedst illustreret, når Steve og Rob, metaforisk sagt, måler deres kønsorganer. For deres konstante infight om hvem, der bedst kan lave en Michael Caine parodi, og hvem det nu var af de to, der blev Oscarnomineret for bedste manuskript, er fuldstændig uimodståelig og til tider hysterisk sjov. Steve, der i nogle scener spørger tilfældige fremmede om de kender Judy Dench, undskyld, Dame Judy Dench, for hende har han jo arbejdet tæt sammen med, er dejligt selvironisk. Deres hade/elske forhold til hinanden, er filmens drive, og det fungerer perfekt. Specielt når de to herrer laver deres vidunderlige parodier, der får Andreas Bo herhjemme til at ligne en amatør i den disciplin.

To fornemme komikere i topform
Den smittende kemi imellem Steve og Rob er absolut filmens højdepunkt, og selvom handlingen trækker lidt i langdrag til sidst, er det ikke noget der ødelægger filmens helhed. Den lækre indsigt man får i det spanske køkken og vinindustri gør, at man forlader biografen både sulten og tørstig. Og alt imens de to komikere sidder og spiser de lækre måltider, føler man sig i godt selskab med Steve og Rob. Nærmest som om, at man selv er en del af deres livlige diskussioner. Både Steve Coogan og Rob Brydon er to fornemme komikere, men det afholder dem ikke fra, at byde på nogle indsigtsfulde og dybe perspektiver på livet imellem deres skønne parodier og sjove replikker.

"The Trip To Spain" er Steve Coogan og Rob Brydon i forrygende topform.

Titel: The Trip to Spain
Original Titel: The Trip to Spain