The Untold (DVD)

6. november 2003 af David Lund

The Untold (DVD) billede

Baseret på en sand historie.... om bigfoot.... øhm...

Efter et flystyrt i en skov i Nordamerika, samler millionæren Harlan Knowles et team og tager afsted for at finde overlevende. I blandt besætningen var hans datter og et dyrt redskab, der betyder hele fremtiden for hans firma. Der går ikke længe før de finder ud af at de bliver forfulgt af noget….

Hahahaha! Det er meget svært for mig at anmelde denne film. På den ene side er den direkte elendig, der er virkelig ikke en god ting i filmen, men på den anden side er det det der gør den underholdende. Jeg grinte i hvert fald det meste af tiden. Dette er en B-film med stort B, som i sidste ende skal betragtes som en alvorlig film, og det er netop det der gør den sjov. Jeg mener, hvor mange film blander ordene ”Big Foot” med ”Baseret på en sand historie”?

Det er instruktøren Jonas Quastels første film, og det er nok ikke et navn vi vil bide os fast i i fremtiden. Jeg spår han får et par projekter lignende dette leveret, og at de bliver udført ligeså uoriginalt og uinspirerende. Quastels overforbrug af fade-outs (som sker på de underligste tidspunkter) og pludselige og ligegyldige chok sekvenser, er med til at bidrage de på forhånd mange elendigt sjove scener.

Lance Henriksen kender vi nok bedst fra Aliens, hvor han spillede Bishop. Han har så ikke fået så mange gode roller siden, og dette er bestemt heller ikke en af dem. Alle figurene (som nok er det eneste der er baseret på noget virkeligt her) er direkte kedelige og overfladiske. Deres samtaler er fuldstændig til grin, og alt sammen virker så urealistisk og latterligt. Igen er det det der gør filmen seværdig. Det er mere et studie i hvordan man ikke skal gøre tingene, set både fra instruktørens, producerens, manuskriptforfatterens og skuespillernes side. Henriksen er klart det bedste i filmen, men ikke engang han spiller sin rolle godt. Resten er en samling mere eller mindre ukendte skuespillere, der er ligeså gennemsigtige som de er dårlige.

Meget, meget dårlig film. Men hvis du er af den flok der elsker og dyrker dårlige B-film, så burde denne passe fint i din samling. Hvis du derimod er kritisk, og ser filmen fra den mere seriøse side, SKAL du holde dig væk. Jeg morede mig gevaldigt, for da den i løbet af de første 2 minutter formår at stjæle fra både Predator og The Blair Witch Project, vidste jeg hvilken slags film det var. Jeg giver den derfor 2 stjerner; 4 for den underholdende B-værdi og 0 fra den kritiske side, giver et nogenlunde gennemsnit på 2.

Ekstramaterialet:
Sceneadgang og undertekster på dansk, svensk og norsk giver 0 stjerner til ekstramaterialet. Der er simpelthen ingenting. En sjov detalje er at der omme bag på kassetten, specifikt står at der ingen danske undertekster er på ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: The Untold
Original Titel: The Untold