The Veteran

3. juli 2007 af Toke Nielsen

The Veteran billede

Michael Ironside har næppe været bedre end i denne lille film, der aldrig vil blive særlig stor eller vigtig men som overrasker positivt og viser sig at være mere thriller end krigsfilm.

Vietnam 1991. To amerikanske mænd mødes på et hotelværelse. Den ene er præst, guvernørkandidat og Vietnam veteran, den anden muligvis en veteran der forsvandt i krigens krudtrøg, blev meldt død og ikke har været hørt fra siden. Der er autenticiteten af denne mystiske mands identitet, der har fået en forening for varetagelse af Vietnam veteraner til at sende præsten af sted. I løbet af samtalen viser det sig at den forsvundne har tjent som feltlæge i præstens deling, dengang denne var sergent og mødet udvikler sig til en dyster tur ned af ”Memory Lane” hvor skeletterne vælter ud af skabene. Fra et nærliggende hotelværelse bliver samtalen overvåget af en kvinde hvis far også forsvandt under krigen, samt to NSA agenter der ikke er synderligt interesserede i at hente veteranen hjem af hensyn til handelsaftalen mellem USA og Vietnam. Men skabene er ikke udtømt for skeletter og hele affæren tager en foruroligende drejning.

Med film som Apocalypse Now, Full Metal Jacket, ja selv Platton og videre ned til den første Rambo film i baghovedet, skulle man ikke tro at der snart kunne klemmes flere Vietnam film ned. Men denne tv-film skiller sig nu alligevel en lille smule ud. Nok kunne historien ikke havde været fortalt helt så tydeligt uden de mange flasbacks til slagmarken, men mest af alt minder The Veteran måske om Roman Polanskis Death And The Maiden fra 1994 der oprindeligt var et teaterstykke og som udelukkende forgår i en enkelt kulisse med dramaet imellem de tre hovedpersoner som eneste drivkraft. Nok er mødet Mellem præsten og den fortvivlede veteran på ingen måde nær så intenst, medrivende og velspillet, som mødet mellem Sigourney Weaver og hendes tidligere torturbøddel (Ben Kingsley) i Polanski filmen, Men det minder lidt om.

Den for mig relativt ukendte tv-skuespiller Bobby Hosea gør det fint som Præst og tidligere sergent med en ikke helt uplettet fortid, men især overrasker Michael Ironside positivt som Veteranen. Han var f.eks. glimrende som skurk og senere hårdkogt sergent i Poul Verhovens to actionfyldte Sci-Fi film Total Recall (fra 1990 og med Arnold S.) samt den samfundssatiriske Starship Troopers (fra 1997 som man enten forstod eller hadet) men i The Veteran formår han at tilføre disse roller en sårbarhed og fortvivlelse man måske ikke helt skulle have tiltroet ham. Dette må være en af hans karrieres bedste præstationer.

The Veteran bliver aldrig en særlig stor eller vigtig film, men for de der måtte være interesserede i genren og emnet er den absolut underholdende, velkomponeret og sine 50-100kr. værd. Dette skyldes dog især Ironsides indsats, samt den drejning historien tager og som har gjort, at jeg vælger at kategoriserer den som værende en thriller frem for en krigsfilm, slagscenerne til trods. 3 fine stjerner for en positiv overraskelse herfra.

Intet ekstramateriale.

PAN Vision.

Titel: The Veteran