The Who - The Kids Are Alright

18. juli 2004 af Per C. Halling

6 stjerner Skriv en kommentar

The Who - The Kids Are Alright   billede

Selvom du måske ikke lige er The Who fan, så er denne lækre dvd-udgivelse afgjort et kig værd for den velproduceret og en fryd for både øjnene og ørene.

I anledning af den britiske gruppe The Who havde 40 års jubilæum, besluttede man sidste år, for at fejre det med med at restaurere og genudsende rock-dokumentarfilmen The Kids Are Alright fra 1979, som i sin tid blev lavet i anledning af deres 25 års jubilæum. Jeg husker tydeligt, da den kom frem, for musikfilm dengang var lig med Saturday Night Fever eller Grease og den slags. Der var ikke mange i min omgangskreds, der gad at betale penge for at se en film om et band og ikke kun med et band. Hvis de skulle se film af den art skulle det være i stil med førnævnte nævnte dansefilm eller Woodstock (fra start 70’erne). Det betød også at da filmen umiddelbart før premieren blev sakset hist og her for at skære ned på interviewene og sætte fokus på musikken. Man mente, at det var i folks bedste interesse, men det betød for mit vedkommende at jeg fandt den lidt rodet. Alle disse fraklip har man nu støvet op i private samlinger og diverse filmarkiver og sat tilbage igen. Ikke nok med det, man er også gået ind og renset både billederne og remixet lyden til et lækkert DTS og Dolby Digital 5.1 lydspor, som vi kigger lidt nærmere på senere, så nu kan man for første gang opleve filmen som den var fra tiltænkt fra instruktørens hånd.

Disk 1 – Selve filmen

Disk 1 er selve filmen. Det er en meget spændende gennemgang af The Who’s karriere fortalt af dem selv gennem talrige interviews og optagelser fra koncerter, pladeindspilninger, Tv og film. Der er ikke en gennmgående fortæller, men det betyder ikke noget for de forskellige de forskellige interviews er velvalgte, og sat sammen med de forskellige musiknumre på en meget fiks måde, så man meget hurtig bliver revet med, hvilket betyder at tiden flyver hurtigt og man venter spændt på hvilket nummer som bliver spillet efter de enkelte interviewssegmenter.

Her er ingen hurtige MTV-klip og Karl Smart interviewere, men et band, som ved hvad de vil og som kan få selv den mest rutinerede studievært, Russell Harty på glatis. Som ses helt tydeligt i et interview, hvor det ene medlem, Keith Moon, begynder at smide tøjet for åben skærm. Hvis man ikke har fået nok ud af selve filmen kan man se den hele engang til med instruktøren Jeff Steins kommentarer, som faktisk har en masse fornuftigt at sige.

Hvis du kun har lyst til at se lidt af gangen, kan jeg anbefale, at du tager den lille vedlagte 32 siders booklet frem og læser om de enkelte kapitler som dvd’en/filmen er inddelt i. I den weekend jeg så filmen, endte jeg med at se den hele 3 gange, for da jeg sad og læste bookletten fik jeg hele tiden lyst til at se et kapitel mere og pludselig havde jeg set hele filmen en gang til.

Det eneste minus jeg have til disk 1 var at der IKKE var mulighed for danske undertekster, men det er jo også sjældent, at man oplever det på musik dvd’er herhjemme.

Her har du en liste over de sange du kan høre i filmen:

My Generation, I Can't Explain, Baba O'Reily, Shout & Shimmy, Young Man Blues, Tommy Can You Hear Me, Pinball Wizard, See Me, Feel Me, We're Not Gonna Take It, Anyway, Anyhow, anywhere, Success Story, Substitute, Pictures Og Lily, Magic Bus, Happy Jack, A Quick One, Cobwebs & Strange, Sparks, Barbara Ann, Roadrunner, Mu Generation Blues, Who Are You, My Generation og sidst men ikke mindst Won't Get Fooled Again.

En fantastisk samling af sange, som kan få selv den bedste, opsamlings- eller liveplade til at miste pusten.

Disc 2 - Ekstra Materiale

Disk 2 er i også i top kvalitet og fyldt med spændende features. Du får et et program om tilblivelsen af dvd’en, hvor man meget udførligt får beskrevet om det store arbejde der har ligget bag udgivelsen. Det er et spændende og ikke forlangt program, som mange selskaber godt kunne tage ved lære af. Som opfølgning på programmet kan man efterpå både se og høre forskellen på den nye og den gamle version af filmen. Respekt !

Du kan komme på en guidet tur rundt i London, hvor man kan høre om vigtige steder i byen set med gruppens øjne. Du har også mulighed for at opleve et par af deres numre set fra flere vinkler og fx isolerer John Entwistle og nyde hans bas-spil helt alene. Der er en underholdende interaktiv Who-quiz med en præmie i enden, som ikke skal røbes her. Der er også 2 gode interviews med forsanger Roger Daltry og instruktør Jeff Stein.

Alt i alt en rigtig god samling af ekstra materiale, som ikke blot præsenteres på en god måde, det er også informativt og vedrørende og bestemt ikke kedeligt.

Video

Billedet på filmen præsenteres i Widescreen (1.85:1) anamorphic og er særdeles fremragende og sætter helt klart nye standarder for hvad man kan forvente af genudsendelser af gammelt materiale. Der er virkelig kælet for denne genudsendelse, så alle optagelser virkelig står flot selvom kilderne måske ikke har været de bedste. Farverne er imponerende flotte og klare og billedet står roligt og klart hele filmen igennem. Også på ekstramaterialet er billedkvaliteten i top, selvom den svinger lidt hist og her, men ikke nok til at trække ned på det gode helhedsindtryk for både disk 1 og 2 lever op til de fine ord i dokumentarprogrammet om restaureringen.

5 stjerner ud 6

Audio

Lyden er et helt kapitel for sig. Det er af det flotteste lydspor der er på markedet. Der er en meget flot balance mellem musik og tale, både under filmen men også på ekstra materialet. Du kan roligt skrue helt op for lyden og uanset om du vælger at få den serveret i almindeligt stereomix, Dolby Digital 5.1 eller DTS er det bare ren nougat for øregangen.

5 stjerner ud 6

Konklusion

Dette er, som I har kunne læse, en meget flot udgivelse og giver utrolig meget for penge, specielt hvis man er førstegangs køber og ønsker en grundig introduktion til, hvad The Who har at byde på i disse rock tider, hvor der hele tiden kommer nye bands til.

Den er ud over en fremragende samling af numre med gruppen også et pragt eksempel på, hvordan en musikdokumentarfilm skal skrues sammen. Selv om den har 15 år på bagen og meget af materialet er endnu ældre formår den af fange fra første sekund for den er utrolig godt klippet og sat sammen uden brug af let købte MTV-klip eller smarte kameravinkler.

Filmen har aldrig set flottere ud og lydt bedre selvom der har været mulighed for at opleve den på LaserDisc kan den slet ikke måle sig med lyden eller billedet på denne dvd, så selvom du har den i forvejen er den afgjort værd at investere i igen.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark.

Titel: The Kids Are Alright
Original Titel: The Kids Are Alright