The Whole Truth

29. december 2016 af Jesper Poulsen

The Whole Truth billede

Hvem er skyldig i mordet på Mikes far? Det har Keanu Reeves 90 minutter til at opklare. Man sværger vel at sige HELE sandheden?

Vi rykker ind i retssalen sammen med Keanu Reeves (The Matrix, Point Break, The Neon Demon), som spiller en forsvarsadvokaten Ramsey, som har til opgave at prøve at frifinde en ung mand ved navn Mike. Sagen handler om mordet på Mikes far, og alt peger i retning af Mike selv. For det første har man umiddelbart efter fundet farens blod på Mikes hænder, og Mikes fingeraftryk på mordvåbnet. Tilmed har Mike ikke sagt et ord siden han blev anholdt, lige bortset fra ”Det Var Mig Der Gjorde Det”.

Opgaven synes umulig for Ramsey, for intet tyder på andet end at der måske kan blive tale om en tilståelsessag, eller i hvert fald at en enig jury kender Mike skyldig. Mens vi følger dramaet i retssalen, får vi en række flashbacks fra hændelserne der førte til drabet. Mikes mor spilles af Renee Zellweger, mens faren spilles af James Belushi. Et par med en særdeles turbulent samværsform med den underkuede mor og den sadistisk dominerende far. Ja, faktisk er der ingen der undres over Mikes had til faren i forhold til hvad Mike som barn og ung har været vidne til. Men fører det også til mord?

Efterhånden som man nærmer sig den halvanden time, stykkes brikkerne sammen til en tvistet slutning. The Whole Truth er klassisk krimi tilsat drama anlagt til at få sat gang i dine følelser. Filmens helt store udfordring er at det jo så absolut ikke er første gang at vi ser et drama som dette, næsten udelukkende udspille sig i den retskafne bygning. Karakterskildringen halter også lidt, så man kommer nok ikke helt ud på kanten af stolen af spænding for hvordan det skal gå den lille håndfuld personer vi bliver introduceret for. Jo, man drages af at få opklaret hvordan tingene hænger sammen, men det er set mere sofistikeret før, og med en mere om-sig-gribende sag end denne.

Det er Courtney Hunt (Oscar-nomineret for Frozen River), der har instrueret The Whole Truth. I glimt viser hun tegn fra storhedstiden, men The Whole Truth er i sidste ende en film, som man godt nok er fint underholdt ved, men ikke sætter nogle spor i hukommelsen efterfølgende. Videre til den næste.

Der findes intet bonusmateriale på udgivelsen ud over en stak trailers.

Scanbox.

Titel: The Whole Truth