Til Jackpot os Skiller

9. maj 2008 af Torsten Laksafoss Holbek

Til Jackpot os Skiller billede

Dømt til 6 måneders hårdt ægteskab. Retten er sat.

Filmen ligger ud i bedste Hollywoodstil. Terningerne kastes hurtigt og scenariet står klart fra starten og omhandler kort opsummeret mødet mellem Jack (Kutcher) og Joy (Diaz), der ad omveje bliver gift i Las Vegas og efter at have vundet den store gevinst tvinges til at prøve at få det uønskede ægteskab til at fungere. Deres personligheder er vidt forskellige, men de har dog det tilfældes at de begge er taget til Vegas for at slikke sårene oven på personlige nedture, hvor Jack er blevet fyret fra sit arbejde - af sin far - mens Joy er blevet dumpet af sin forlovede foran hele vennekredsen. Dagen efter vielsen melder tømmermændene og alvoren sig og parterne enes hurtigt om en annullering af ægteskabet, men da de vinder den store jackpot på en spillemaskine får piben en helt anden lyd.

Filmens engelske titel – ’What happens in Vegas’ - refererer til talemåden; at ’hvad der sker i Vegas bliver i Vegas’. Dette er dog ikke helt tilfældet i denne film og farcen fortsætter udenfor spillebyen. Mønten der udløser den store gevinst kommer fra Joy, mens det er Jack der trækker i den enarmede tyveknægt og derfor gør begge parter krav på pengene – 3 millioner dollars. Skilsmissedommeren vælger dog at indefryse gevinsten, der først kan indløses efter 6 måneders ægteskab med ugentlig parterapi. Tilbage i New York prøver parterne konstant at lokke modparten i uføre, ved en række udspekulerede fælder, for derved at tage hele gevinsten selv.

Britiske Tom Vaughan, der primært har arbejdet indenfor TV, spillefilmdebuterede i 2006 med komedien ’Starter for 10’ og ’Til Jackpot os skiller’ er hans anden film. Filmen er baseret på et original manuskript af Dana Fox, der også var forfatter til The Wedding Date (2005).

Der er på mange måder tale om ren skabelon, hvor man fra starten ved hvad der vil ske og mens dette kan forekomme som et minus, skal det med det samme understreges at underholdningen bestemt leveres, og derfor kan denne film anbefales også i kraft af skuespillernes komiske talenter, hvor navnlig Diaz fungerer godt. Vi snydes ikke fra en kærligheds cliffhanger slutning, hvor det umage par, efter at de naturligvis er fadet for hinanden, skilles ved at Diaz går i vrede, som resultat af at en af Jacks fælder fik større konsekvenser end ventet. Den efterfølgende afslutningsscene skal ikke afsløres her. Filmen tro over for sin genre og leverer den vare som der reklameres for, hvorfor denne anmelder giver 3 ud af 6 stjerner.

Titel: Til Jackpot os Skiller
Original Titel: What happens in Vegas
Premieredato: 9. maj 2008