Timbuktu

19. november 2015 af Jesper Poulsen

Timbuktu billede

Der er højrisiko for at du får sand mellem tæerne, og også chance for at du fra tid til anden vender hovedet væk fra skærmen i afsky...

Meget mere aktuel kan denne filmudgivelse vel næppe blive. Den handler om islamisk fundamentalisme, og foregår i og omkring Timbuktu i Mali i 2012. Kvæghyrden Kidane lever et afslappet liv med sin kone, datter og plejesøn lidt uden for Timbuktu. Byen er imidlertid overtaget af jihadister som indfører sharialovgivning og som straks håndhæver diverse forbud heriblandt. Kidane mærker intet til dette, lige indtil at han involveres i et skænderi som ved et uheld udløser et fatalt skud med pistol. Kidane arresteres og må afvente sin skæbne, alt imens hans familie lever i uvished.

Timbuktu er en film om mennesker. På trods af sit brutale tema, så overeksponeres ekstremerne ikke og den forsøger egentlig at levendegøre hvor svært det er at opretholde sin levevis når forandringer presser sig på. Det er ikke let at være Kidane, men det er så sandelig heller ikke let at være hverken dommer, oplært fundamentalist, musikelsker, fodboldentusiast eller så meget andet. Rammerne har skubbet sig for disse mennesker, og de mest standhaftige er også dem som møder deres skæbne.

Filmen er løs spundet sammen i sine handlingstråde, og når ikke for alvor at blive en fuldbyrdet oplevelse. Den indeholder en række voldsomme scener som f.eks. steningen af et yngre par samt adskillige piskeslag til en musiker. På vores breddegrader har ingen af de forurettede forvoldt nogen skade, men sådan forholder det sig ikke i jihadisternes optik. Derfor kan man på mange områder også sige at Abderrahmane Sissako har begået en sædeles modig film. Den er da også blevet hæderkronet modtaget med 2 Cannes-priser og to Cesar-priser, lige som den var Oscar-nomineret i indeværende år for bedste udenlandske film.

Man skal se Timbuktu som et realistisk øjebliksbillede på hvordan levevilkår pludselig kan ændre sig, når en ekstrem overbevisning går ind og dominerer et samfund. Timbuktu har dog sine mangler og via sin æstetik, bliver den aldrig rigtig personlig. Men det fordrer omvendt at den ikke lefler for at undgå at der går Hollywood i den – og kan man egentlig i det hele taget kommer længere væk fra Hollywood end Timbuktu?

Udgivelsen indeholder intet ekstramateriale.

Mis. Label.

Titel: Timbuktu