Timeline

26. februar 2004 af Flemming Winther

Timeline billede

Timeline byder op til fin dans med sværd og armbrøst og ridderslag i middelalderen, men et eller andet sted gider man ikke danse med denne film i længden.

En arkæologisk udgravning i nutiden, sponsoreret af finansgeniet Robert Doniger (David Thewlis), støder på et meget mærkeligt fund. I et nyåbnet fransk middelalderkammer finder man en 700 år gammel besked fra udgravningens leder, professor Johnston (Billy Connolly), og et af hans brilleglas. Beskeden er et råb om hjælp. Det undrer selvfølgelig folk meget, og ingen mindre en professorens søn Chris (Paul Walker), som så sin far dage forinden, lige før han tog af sted til Doniger for at forhandle med ham. Men et eller andet er galt, og inden længe bliver arkæologerne inviteret til Donigers kæmpemæssige koncern. De får at vide at Doniger har udviklet en metode til at rejse i tiden, og han har sendt professor Johnston tilbage til den tid, hvorfra ruinerne i udgravningen stammer. Men noget gik galt og nu er han fanget i fortiden. De andre må tilbage og få ham tilbage inden det er for sent. Så Chris og hans to venner, Andre Marek (Gerard Butler) og Kate Ericson (Frances O’Connor) tager den store tur i maskinen og havner lige midt i en meget farlig strid mellem franskmændene og englænderne, i den middelalder som de selv så ihærdigt forsker i.

Timeline er et produkt styret af Richard Donner, som med vanlig instruktørsikkerhed laver endnu et mellemklasseprodukt. Donner er en gammel ræv i faget og har da også spyttet nogle ret gode film ud af sit maskineri, såsom den gode gamle The Omen (1976) og Ladyhawke (1985). Derudover har han instrueret alle Dødbringende Våben film, de to første Superman og mange andre letgenkendelige biograffilm. Han har umiddelbart ikke noget stilistisk særpræg som adskiller ham fra de andre, men han har været involveret med de store kanoner og er godt kendt. Timeline er udmærket strikket sammen, men har desværre store mangler plotmæssigt. Den er baseret på Michael Chrichtons roman af samme navn. Da jeg rent faktisk havde læst den før jeg så filmen (og fandt den ret god) glædede jeg mig en del til filmen, men Donner kan desværre ikke gøre bogen efter. Til hans forsvar skal dog siges at han øjensynlig ikke har haft det store budget, for både skuespillere, effekter og kulisser er ikke noget der vækker opsigt. Skuespillerne gør hvad de skal, og så ikke mere. Filmen er blevet lidt for todimensionel og det er stort set kun action.
Et stort plus er dog det store hærslag, som faktisk godt kan få en til at småmåbe lidt op ad skærmen. Desuden er der mange interessante historiske tiltag.

Filmen havde i kraft af bogen rimelig stort potentiale. Donner skulle bare dykke ned og finde nogle faktisk ret uddybede karakterer, men fordi Timeline nu er en actionfilm i stedet for en historisk thriller kommer de ikke til deres ret.
Timeline er ikke nogen elendig film, slet ikke. Der er rigelig af underholdning. Man skal bare sørge for at indstille sig på hvad det er for en slags film man får med Timeline: En actionfilm i fortiden uden noget nævneværdigt plot. Timeline er udmærket at slå en eftermiddag ihjel med, hvis man ikke lige har noget andet at lave.
3 stjerner til Timeline.

Titel: Timeline
Original Titel: Timeline