Tom Clancy's Jack Ryan - Season One

19. juli 2019 af Jesper Poulsen

Tom Clancy's Jack Ryan - Season One billede

Så er der godt nyt til alle Jack Ryan-fans. Selvom her ikke er de helt store bindeled mellem de populære film og så serien her, så er der stadig god grund til at lade sig underholde af en 400 minutter lang, velskrevet politisk thriller...

Det startede med Alec Baldwin, hvorefter Harrison Ford tog over i et par film. Siden har Ben Affleck og Chris Pine haft tjansen og nu er hvervet så landet hos John Krasinski. Jeg taler naturligvis om Jack Ryan, som er forfatter Tom Clancys skarpe CIA-analytiker, som ufrivilligt fra tid til anden ender i orkanens øje, når magt, svindel og andre ulovligheder kommer op til overfladen. Ryan er i modsætning til eksempelvis James Bond ikke nogen agent eller actionhelt. Han er egentlig strateg og supervisor, om end han får brug for at knytte næven eller lade et våben når tingene spidser til. Jeg har elsket filmatiseringerne lige fra 1990’s Jagten På Røde Oktober, som med sit dystre og utilregnelige net af mystik i dybet tryllebandt sit publikum. Den er min klare favorit i serien – måske fordi den var først, men jeg har tæt fulgt de 4 øvrige filmatiseringer.

Jeg må indrømme at det er med en vis æresfrygt at jeg derfor forlader den trygge filmverden og nu skal undersøge om Jack Ryan kan holde til serieformatet. Her er vi et sted mellem 6 og 7 timers spilletid og det er alt andet lige en anderledes langstrakt affære at gøre kål på Jack Ryan-universet, som jo altså ikke er nyt (hvis man altså kender til de fem spillefilm). Omvendt skal en serie VIRKELIG også gøre sig umage i kampen om seernes gunst, for aldrig før har netop seriebranchen haft det så godt som nu. Min nysgerrighed/nervøsitet går derfor på, hvordan seriens skabere har klaret at introducere handlingen for et eventuelt nyt publikum og om der overhovedet er nogen rest eller spor af det som jeg holder så uendelig meget af.

Hvis man er Ryan-aficionado, så vil man hurtigt spotte at tidslinjen med filmserien er brudt. Det er først her i nutidens Washington at Ryan møder sin chef James Greer første gang. Greer følger vi nemlig på hans første arbejdsdag som chef for T-FAD, hvor hans behov for fakta kolliderer med Ryans ivrige gisninger. Sagen er den at Ryan har opsnust nogle mystiske transaktioner på en konto i Yemen, og med 11. september i erindring, anmoder Ryan om tilladelse til at bremse den voksende pengemaskine. Det bliver et umiddelbart nej, og en frustreret Ryan frygter at tiden arbejder mod CIAs afdeling, for hvad skal det store beløb i Mellemøsten dog bruges til? Ryan tager sagen i egen hånd, hvilket ikke lige frem bløder op for et begyndende anstrengt forhold mellem de to. Sagen er naturligvis at der er ugler i mosen i Yemen. Som seer er vi med på sidelinjen ved aflytninger, gennem kikkertsigter og omkring uofficielle forretningsmøder. Der er terrorplaner i gang, og inden længe må Ryan forlade sit skrivebord og selv tage del i optrævlingen af terrornetværket. Det bliver spændende og nervepirrende, og langsomt udvikler Ryans karakter sig, så vi også lærer hans mere bløde sider at kende (en spirende romance til Cathy Mueller) og hvordan han vinder større og større agt hos CIA, og rent faktisk også ender med at lære Greer et par tricks eller to.

Tom Clancy’s Jack Ryan har altså tre karakterer, som vi kender fra filmene. Men der er ”fri fortolkning” derefter, hvilket på sin vis klæder hele foretagendet. Den er nemlig lækkert pakket ind i et nymodens look, og selvom Krasinskis drengede udseende ikke er særligt repræsentativt for Ryan, så er hans mimik og rebelskhed overensstemmende med det billede man sagtens kunne se ham i gennem sine unge år. Det postuleres nemlig at Jack Ryan i seriens begyndelse kun har været ansat i 4 år, selvom vi befinder os i nutiden. Pilotafsnittet er instrueret af Oscar-vinderen Morten Tyldum, mens der siden er skiftende ansvarlige bag kameraet. Westworld og Game Of Thrones-konduktør Ramin Djawadi har sat lyd til vignetten, mens det er ”Mr. Blow Things Up” Michael Bay, der har produceret, dog heldigvis uden denne gang at føje nye alen til det man plejer at kalde Bayhem. Første afsnit varer lige over en time, mens resten ligger på 45-50 minutter i snit. Wendell Pierce og Abbie Cornish som henholdsvis Greer og Mueller gør bestemt en god figur, hvilket man også kan sige om resten af ensemblet. Sæson 1 indeholder i alt 8 afsnit.
Mine bange anelser er forsvundet. Første sæson af den nye Jack Ryan er bestemt et kig værd, og mit smil er da også til at få øje på, når talen falder på at der er bestilt en sæson to. Udgivelsen her indeholder ved første øjekast intet bonusmateriale, men prøv at kigge under episodevalg. Her finder du en række scener, som blev udladt i den endelige version.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Tom Clancy's Jack Ryan - Season One
Original Titel: Tom Clancy's Jack Ryan - Season One