Transformers: Age Of Extinction (4K Ultra HD)

11. december 2017 af Jesper Poulsen

Transformers: Age Of Extinction (4K Ultra HD) billede

Metaldinosaurerne kommer, og det kommer der ikke noget godt ud af. Maskinen hakker for Bay og co., som trækker Transformers-serien i den forkerte retning.

Age Of Extinction lyder titlen på den fjerde Transformers-film i franchisen på foreløbigt fem. Det er en meget anderledes runde i forhold til de tre forgængere, for først og fremmest er vores hovedkarakter Sam Witwicky skiftet ud med opfinderen Cade Yeager (spillet af Mark Wahlberg), som Optimus Prime og hans Autobots må søge hjælp hos, da regeringen vender robotterne fra Cybertron ryggen. Endnu engang står Jorden og dens befolkning over for en dødelig trussel. Denne gang i form af de skrækindjagende Dinobots, som skaber ødelæggelse overalt hvor de kommer.

Det er lige præcis her at filmen knækker for mig. Der kunne have været så mange sidehistorier at fortælle fra Transformers-universet med alle dens herlige skabninger og tranformeringsfigurer at det burde være unødvendigt at tage så drastiske midler i brug, som at skabe disse metalliske fortidsvæsner. De er i sig selv ganske prægtige, men også gumpetunge og udefrastyrede, så de kommer til at fremstå dels kiksede og komplet hule. Michael Bay taber styringen over hans egen succesformel fra dette årtusinde, og resultatet er lettere halvhjertet og intetsigende.

Det gør det bestemt ikke bedre at Mark Wahlberg hustler sig gennem ild og vragdele med en række pinlige oneliners til at løsne op for den stramme styring. Selv Stanley Tucci får som nyankommen skuespilsstjerne ikke meget at arbejde med. Som nævnt i en anden relateret anmeldelse, så går franchisen stødt og roligt ned af bakke, og derfor undrer det sikkert heller ikke læsere af dette, at jeg er nødsaget til at kvittere med den bløde mellemvare på karakterbarometeret, hvilket kalder på en 3’er. Selvom man atter kan forbløffes over den akkuratesse som Bay kaster ind i robotverdenen, så er manuskriptet tæt på at være uinteressant. Man kan næsten helt skræmmes over hvor stor en skygge af sig selv Optimus Prime er.

Som varm fortaler for Transformers-universet, så gør det på sin vis ondt at stikke en kniv i ryggen på sine barndomsvenner, men da det synes åbenlyst for enhver at der sjofles med de konflikter og magtkampe som Autobots og Decepticons sættes i, så ønsker man sig tilbage til tegnefilmserien i de glade 80’ere. Synd og skam at en filmserie som startede så lovende, nu får tilføjet et par fjollede kapitler, som på flere planer stikker i en hel gal retning. Fair nok at der skal ske noget andet end Optimus Prime, Bumblebee, Megatron og Sam, men metaldino’er? Helt ærligt, come on!

Serien afsluttes med The Last Knigt, hvis anmeldelse kan læses andetsteds her på CinemaOnline.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Transformers: Age Of Extinction (4K Ultra HD)