Tropic Thunder

23. februar 2009 af Helle Perrier

Tropic Thunder billede

Kom med bag kameraet når verdens værste vietnamfilm indspilles.

Ben Stiller og Ethan Cohen har arbejdet sammen om komedien Tropic Thunder. Filmen er en satire over Hollywood og filmstjerner, og er ud over at være ramt lige på kornet tilmed uhyre gennemført.

Hvordan får man lige en flok primadonnaer til at forstå hvad det vil sige at være soldat i Vietnam under krigen? Simpelt: efter millioner af dollars er gået tabt på en filmproduktion, der allerede efter 5 dage er måneder forsinket, ja, så sender man de fem stjerner alene ud i junglen på overlevelsestur, så man måske kan få en smule autenticitet ud af dem. Tug Speedman er den tidligere actionstjerne i filmene scorch. Han forsøger nu at få sin karriere på sporet igen med Tropic Thunder. Han er lederen af den lille flok af skuespillere, der består af den australske method-acter, der til rollen som sort mand har fået en pigmenttransplantation. Komedieskuespilleren, der er blevet kendt for et stort forbrug af stoffer og hovedrollen i en serie film om en overvægtig pruttende familie. Den unge sorte rapstjerne, der sælger Bootie-Juice-sodavand og en nyuddannet skuespiller, der har fået rollen som gruppens Benjamin.
Disse fem skuespillere bliver med helikopter sendt ud i den vietnamesiske jungle, hvor den blot skal følge en nøje planlagt rute hjem til hotellet, og på vejen ”spille” scenerne fra filmen til ære for de, i træerne, opsatte kameraer. Uheldigvis sker der det, at de fem løber ind i en gruppe narkohandlere, der ud over at være svært bevæbnede tilmed er ret så utilfredse over indtrængen på deres territorium. Snart får skuespillerne så rigeligt lov til at lege soldater, da de ud over at skulle nå hjem i live, også skal befri deres venner fra fangenskab hos narkobaronen.

Er Tropic Thunder grov og plat? Ja! Men den er til gengæld også hamrende morsom. I en slet skjult kritik af Hollywood og stjernementalitet kastes vi ud i en vanvittig rejse gennem junglen sammen med de fem skuespillere. Det er et fantastisk cast, der spiller fremragende. Jack Black er som altid god for platheder leveret uden spor af skam og især skal Robert Downey Jr. Fremhæves for rollen som den hvide skuespiller, der er blevet lavet om til sort mand i både udseende og væremåde. Han fik en fortjent oscarnominering for rollen, og løfter gevaldigt op. Tropic Thunder er en intelligent komedie på den platte måde. Man morer sig betragteligt på trods af at humoren er både over og under bæltestedet. I en sidenote skal Tom Cruise også nævnes, da han har en ikke mindre end fantastisk lille rolle som en usympatisk producer.

Ekstramaterialet er der ikke gjort det store ud af: lidt fraklips, interviews og andre småting.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Tropic Thunder