Try 17

20. august 2003 af Gert Sørensen

Try 17 billede

Jones Dillon er lige flyttet hjemme fra. Væk fra sin fordrukne mor og ud for at finde sig selv men det er ikke så lige til som han først antaget.

Jones Dillon (Elijah Wood) er lige kommet ind på sit nye college værelse da hans nye værelses kammerat kommer hjem, han er en skallet ska-lyttende nazist, der hurtigt sætter Jones på plads. Faktisk så godt at Jones helt dropper ud af college og flytter ind i en nær liggende lejlighed. Her bor han sammen med en gruppe af særdeles alternative typer. I stuen bor Brad : en våben gal cowboy bøsse, der kan hører alt hvad der foregår på etagen oven på. På første sal bor Jane og Lisa ved siden af Jones. Lisa (Mandy Moore) er en lettere egocentreret sexet wannabe-skuespiller, som tager mod sin nye unge nabo med åbne arme, men Jones er langt mere tiltrukket af den lidt ældre og mere tillukkede Jane (Franka Potente). Der i modsætning til Lisa ikke ligefrem byder Jones velkommen med åbne arme. Som tiden går, kommer Jones tæt ind på alle de farverige beboere i huset, og lærer langsomt deres hemmeligheder og et par ting om sig selv.

Try 17, eller All I Want som den er kommet til at hedde i USA, er lidt svær at genre bestemme. Den forsøger først at være en komedie, med drømme sekvenser om mulige måder at Jones kunne hævne sig på alle de mennesker der gør hans liv besværlig. Derefter går den over og bliver en ”Comming of age ” drama hvor Jones prøver at finde ud af hvorfor hans far har forladt hans mor, og bearbejder sin vrede. Til sidst tager romantikken over da den uerfarne Jones falder med et brag for den mystiske og mørke Jane, og det endda på trods af at ualmindeligt lækre Lisa også har travlt med at byde sig til. Try 17 prøver ganske hårdt på at blive en blanding mellem den sorte Igby Goes Down og den med mystiske Ghost World, men formår ingen af delene. Den virker meget forvirret og skifter for meget i stil. Man skulle have valgt at konsekvent bruge drømme sekvenerne, som anvendes i starten, hele vejen igennem filmen eller slet ikke have brugt dem. De er det eneste sjove i filmen og derfor er betegnelsen komedie da heller ikke noget man skal tage for bogstaveligt da de sjove scener er få og langt i mellem.

Det er nogle ganske gode skuespillere man har fået samlet omkring denne film, men desværre er den så forvirrende og ustruktureret at det går tabt. Elijah Wood gør det ganske godt som den 17 årige Jones, men også Mandy Moore gør et godt stykke arbejde. Hun må siges at være kommet lang fra at være (og stadigvæk er) et teenager idol, til en ganske god skuespillerinde. I rollen som Lisa giver hun den hele armen og lever sig virkeligt godt ind i rollen, som ligger meget lang fra det billede hun normalt fremstiller som sanger. Der er desværre også nogle der skal nævnes for deres forfærdelige roller, Debbi Harry, ja hende fra Blondie, gir den som billig sengehandler der ikke lægger skjul på at hun gerne vil have Jones med ind og afprøve en seng. Måske er det bare rollen, men hun er total ulidelig at se på. Hun har samme effekt som Jar Jar Binks havde på Star Wars – Episode 1. I alle scenerne med hende lukker man øjnene og håber scenen er over når man åbner dem igen.

DVD features:
DVDen har en sød lille Behind the Scenes feature, hvor skuespillerne forklare deres karakterer mixed sammen med klip fra filmen. Denne feature giver et godt billede af personernes forhold til hinanden, og nogle af de små finurligheder som gør at man får lyst til at se filmen igen, bare for at lægge mærke til de ting man har fået at vide om personen holder stik.
Derudover indeholder DVDen biografier på de 3 hovedpersoner, Elijha Wood, Franka Potente og Mandy Moore samt trailere fra andre film.

DVDen får 2 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.