Turbonegro: The ResErection

9. marts 2006 af Per C. Halling

Turbonegro: The ResErection billede

Fans af denne norske gruppe vil nyde gensynet, mens os andre vil nok ikke finde hverken tid eller penge til denne dvd.

Jeg ved godt at disse ord er hårde, men jeg oplevede for første gang i mange år ikke at vide, hvad jeg skulle skrive om en udgivelse, som efterlod mig med så mange blandede følelser.

Succes kan også kvæle et band

En gruppes popularitet kan gøres op på mange måder enten på udsolgte koncerter eller stort CD salg. Turbonegro nåde at opleve begge dele på den korte tid de eksisterede og gik i opløsning netop som de rigtig slog igennem, såvel nationalt som internationalt.

I 1998 kort efter udgivelsen af deres 3 album, Apocalypse Dudes, som havde fået mange anmelderroser, og meget succesfuld europa-turne, blev der meget stille om gruppen. Først troede man, at det var fordi de skulle til at turnere i USA eller fjernøsten, andre troede de var gået i studiet igen, men forklaringen var meget mere simple og trist for fans, for gruppen var nemlig gået i opløsning, som følge af forsangerens, Hans Erik Dyvik Husby aka Hank von Helvete, store stofmisbrug, hvilket gav så mange problemer at de andre band medlemmer ikke ville være med længere.

Denne dokumentarfilm starter 4 år senere i 2002. Ikke som man er vant til i denne type film back-stage eller på et fancy hotel, næ man er taget til Lofoten, hvor man møder en ganske anden Hank, end den som var front figur i den populære band. Hank er nu turistguide og programleder på den lokale radiostation. Han er stadig på afvænning og beskæftiger sig stadig med musik, dog på et helt andet plan for slet ikke at snakke om genre. Vi for derfor i første halvdel et interview med en rolig og still mand, som åbent og ærligt for tælle om både det positive og negative i Turbonegro-dagene. Men stille og roligt finder vi ud af de andre bandmedlemmer er blevet klar over at Hank er klar til og påvirker ham til at tage på turne igen, og så følger vi dem ellers øve sig og snakke om bruddet og hvor glade de er for genforeningen osv. og på turne rundt i Europa igen heraf titlen – The Reserection (Genopstandelsen).

Hvad har holdt dem i live ???

Et er at man laver en række velproducerede albums, som kan blive spillet om og om igen, men det er ikke altid nok. Noget andet er at det skader jo ikke når kendte navne går hen og dels bruger ens musik, men også erkender at de er store fans. Det var en af de ting som skete for dem, da den berømte skater og eks Jackass-medlem Bam Margera gik i gang med at lave sit eget show til MTV kaldet Viva La Bam, hvor han ikke bare nøjedes med at bruge deres musik, han lod dem også optræde på forskellig vis.

Uhyggelig transformation

Det som gør denne dvd lidt interessant er ikke kun alt den information man får om bandet, men mere at se den nærmest uhyggelige transformation Hank gennemgår fra at være en rolig og velformuleret mand Hans Erik til hans sindssyge alter ego Hank fra Helvede. Man sidder derfor hele tiden og gruer om det overhoved vil lykkedes dem at komme på turne, da Hans/Hank jo stadig er i behandling og konstant på metadon for at holde sammen på sig selv. Men det lykkedes mod alle odds og resultatet ser du ikke i selve dokumentarfilmen, men som en del af ekstra materialet. Da fokus, for det meste er på Hans Erik / Hank kan denne dvd til tider godt virke en anelse for lang, men den er dog en udmærket kilde til information om bandet for dem, som vil vide lidt om dem. Det er også spændende at følge og komme på så tæt hold og se 6 så forskellige bandmedlemmer, som sagtens kunne have været ny frontfigur, alligevel arbejder bedst sammen og med Hank i front. Vi oplever dem i denne koncert både i Norge, Sverige og Tyskland og udfra disse klip vil jeg mene at Turbonegro ikke er et band man skal nøjes med at sidde hjemme i sofaen og lytte til, men opleves for fuld udblæsning med masser af andre fans omkring sig, for det er virkelig et band som leverer et show udover det sædvanlige.

The Reserection Live 2002

Jeg har valgt at sige dette ikke er en del af ekstra materialet for det er en hel koncert med denne gruppe, så jeg ser den mere som en direkte forlængelse af dokumentarfilmen. På tros af deres problemer må man sandelig sige, at det virker bestemt ikke som om de har sovet i de 4 år, de har været væk fra offentligheden. Det er en fuldstændig vild oplevelse og som bestemt giver valuta for pengene og nok skal give deres albums nyt liv og lidt ekstra salg.

På koncertoptagelserne vi du kunne opleve følgende numre:

Quart-festivalen 2002

Hello
Deathtime
Selfdestructo Bust
Back to Dungaree High
(Are You Ready) For Some Darkness
Don’t Say Motherfu**er, Motherfu**er
Midnight Nambla
Zillion Dollar Sadist
Get It On
I Got Erection
Outro/Credits

Hultsfredfestivalen, Sverige

Rendezvous With Anus

Bizarre-festivalen, Tyskland

Hobbit Motherfu**ers

Mens jeg sad og så disser koncertoptagelser kunne jeg ikke lade være med at tænke på de shows bl.a. Alice Cooper laver, for der er lidt af samme stil over dem, dog uden den samme opfindsomhed, men bestemt ikke kedelig, hvis man er til den slags.

Ekstra materiale

Ekstra materialet er en broget affære, hvor faktisk koncertoptagelserne i sig selv ville have været godt nok for de meste er temmelig ligegyldigt.

Pål bager pizza på Pamparius

Et lynkursus i hvordan man laver takeaway-pizza.

Happy Tom opsummerer er et komisk indslag på godt lidt over 30 sekunder, som der ikke blev plads til.

Bizarre Oslo fraklip . . . det er lige hvad de er !

Fotogalleri

Et lille galleri med forskellige fotos ledsaget musik.

Video

Såvel dokumentarfilm, som koncert er skudt på digital video i 1.85:1. Koncerten giver flere steder følelsen af at være tilstede for der er bl.a. brugt håndholdt kamera en del af tiden. Der er også ældre optagelser med gruppen, der bestemt ikke er gode, så sammenlagt, må man sige at den skifter så meget at det er svært at give den en ordentlig karakter. Bedst er der optagelser med Hank alene, som står både skarpt og klart helevejen igennem.

Audio

Lyden er der kun mulighed for at lytte til i Dolby Soround 2.0 dvs. almindelig stereo, så om du lytter til fx kun koncerten med eller uden billeder altså som en live CD via stereo anlægget i stedet for tv-et gør ikke den store forskel. Den er ikke noget, som sætter hverken dit stereo eller dit anlæg på en særlig stor opgave, men alligevel formår dvd’en give en god live oplevelse, da mixet mellem musik og publikum er vægtet lige højt og i samme lyd niveau, men også når man er backstage eller bare sidder og høre Hank og de andre fortælle er den alligevel så god, at man føler man er i samme lokale som dem.

Menu, Kapitler og Tekster

Menuerne er kun spændende hvis man er fan af gruppens stil.

Dokumentarfilmen er delt op i 11 kapitler og er nogenlunde velvalgte. Koncerten er også delt op i 11 kapitler svarende til et i hver sang, samt i 3 forskellige steder, som de spiller.

Tekster kan du få på de Nordiske sprog og Engelsk.

Konklusion

En spændende oplevelse sikkert for fans, men jeg fandt den overhovedet ikke spændende. Der er dog gjort noget ud af det med både at forsøge at lave en udførlig dokumentar og samtidig give en mulighed for at opleve dem live og derfor lander den også på en højere karakter end jeg ellers ville have givet.

Ekstra materialet var en mærkelig omgang ligegyldigt pjat i mine øjne, men går du på ind på hjemmesiden: (www.turbonegro.com) kan du købe en særlig 2-disc udgave, som byder på en ekstra disk med masser af ekstra stof, der ikke blev plads til på denne udgave vi får på markedet i Danmark. Havde det været den vi havde kigget på ville det også have løftet udgivelsen en del for den ekstra disk indeholder langt mere og bedre ekstra materiale.

Hvis du vil vide mere om gruppen, er der flere gode sider på nettet, som giver både god og nyttig information, men du kan starte med at klikke her: Info om Turbonegro

Titel: Turbonegro: The ResErection
Original Titel: Turbonegro