Two Lovers & A Wedding

11. februar 2008 af Maria Moni

Two Lovers & A Wedding billede

En kærlighedsaffære med forviklinger

Hvorfor man har valgt at ændre originaltitlen på denne film fra ”Once upon a Wedding” til ”Two Lovers & A Wedding” er mig ganske uforståeligt, da den ene titel ikke siger mere om filmen end den anden. Hvis man så havde valgt at give filmen en dansk titel, i stedet for en engelsk, havde det måske givet lidt mere mening at ændre filmens originaltitel. Men uanset om man havde givet filmen en engelske eller dansk titel, så ændre det ikke det faktum, at filmen ikke er særlig god.

Handlingen finder sted på en lille ø og udspiller sig, som originaltitlen hentyder til, som et moderne eventyr. El Comandante (A. Martinez), som er den enevældige hersker over øens fattige befolkning, har været ramt af en forfærdelig sorg, siden hans kone døde. Det har hans næstkommanderende Pineda (Esai Morales) flittigt benyttet sig af ved at beholde alle de penge, der var tiltænkt de fattige øboere. Det har efterhånden skabt en meget fjendtlig stemning blandt øens beboere, og der er snak i krogene om oprør imod El Comandante. Margarita (Charlotte Ayanna), der er El Comandantes smukke datter, har levet et beskyttet liv på den rige side af øen. Hun skal snart giftes med den uduelige og selvoptagede rigmandssøn Manolo (Christián de la Fuente). Men inden sit bryllup tager hun på en shoppingtur, hvor hun ved et uheld rammer den charmerende, men fattige Rogelio med sin bil, så han bliver bevidstløs. Hun tager ham med hjem for at pleje ham, og det bliver startskuddet til en kærlighedshistorie med bedrag, svig og svigt.

To Lovers & A Wedding er en fjollet kærlighedskomedie med masser af overdrevet falden på halen komik, som leder tankerne hen på den engelske komiker Benny Hill. Filmens univers (den fiktive ø med det fiktive herredømme) fungerer overhovedet ikke. Hele filmens opbygning og stilistik virker karikeret og utroværdigt. Skuespillet er stort set ikke bedre, og selvom at komedien falder ind under kategorien frejdige skuespillerpræstationer, så kan det altså også blive lidt for sjovt. Samtlige medvirkende overspiller deres roller i en sådan grad, at det bare ikke er sjovt længere. Two Lovers & A Wedding hører til den slags film, der efterlader seeren med en irriterende følelse i kroppen af, at man lige har spildt halvanden time af sit liv.

Ekstramateriale
Består blot af en enkelt trailer for filmen Secret Lives.

Lyden er gengivet i 5.1 Dolby Digital Surround, 5.1 DTS Surround, 2.0 Dolby Digital