U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb (CD & DVD)

2. december 2004 af Michael Panduro

U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb (CD & DVD) billede

U2 er stadig ikke kommet ud af deres kreative dødvande

U2 er nok de sidste tyve års mest succesfulde, politiske rockband, og det er ikke uden grund. Fængende melodier, legelyst og variation kombineret med de skarpe tekster har været opskriften på succes. Desværre er opskriftsamlingen læst til ende og det er begyndt at halte med variationen og ideerne. Det var tydeligt på 2000’s ”All that you can’t leave behind” og desværre også her på ”How to dismantle an atomic bomb”. Hr. Bonos tekster er stadig vrede, holdningsmættede og følelsesladede og guitarist The Edge er stadig god til at skrive ørehængere, men de gør det bare på nøjagtig samme måde som sidst. Her er ingen nytænkning, ingen synderlig variation og intet spor af bandets tidligere så befriende humor og selvironi. De forsøger at variere numrene, og de forsøger at komme videre, men alt sammen forgæves. Det er som om bandet har ramt en mur af søvnig stilstand, for alle deres forsøg til trods, så smelter de 11 numre og 49 minutter simpelthen sammen til en fuldstændig ligegyldig mødding af gammelt materiale. Kedelig er det bedste ord jeg kan komme på. Balladerne – og dem er der mange af – bliver monotone, og de lidt mere rockede forsøg giver ikke de nødvendige og hensigtede afbræk. Som sagt er her stadig noget at hente tekstmæssigt, og det er så absolut teksterne der hæver pladen en lille smule over sumpen af ligegyldig guitarpop.

Alt i alt er ”How to dismantle…” en bedre plade end sin forgænger, men den ligger stadig i bunden af bandets imponerende bagkatalog.

Den medfølgende DVD indeholder en 20 minutters dokumentar omkring tilblivelsen af albummet. Der gives et udmærket indblik i den kreative proces, og her bliver der også lukket lidt op for førnævnte sans for humor. En række sange fra albummet gennemgås og forklares detaljeret. Derudover indeholder DVD’en videoen til første single, ”Vertigo”, samt fire andre videoer, der hver især er lettere alternative udgaver af forskellige numre fra pladen. DVD’en bør udelukkende betragtes som en bonus til CD’en, og er således heller ikke udkommet separat.

Er du en af de garvede U2-fans, som der findes legioner af i Danmark, og kunne du lide bandets sidste plade, så vil ”How to dismantle an atomic bomb” ikke skuffe. Hører du, som undertegnede, til dem der synes bedre om bandets kreative guldalder for 10-15 år siden, så er dette ikke pladen der giver nyt håb…

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Universal Music
Danmark