Unstoppable

21. marts 2011 af Kristian Jensen

Unstoppable billede

Ustoppelig underholdning…

At Tony Scott kan sit filmiske håndværk når det kommer til actionfilm, kan der næppe herske nogen tvivl om. Instruktøren, der i øvrigt er lillebror til Ridley Scott, har stået bag nogle af de største kommercielle hits inden for actiongenren som eksempelvis ”Top Gun” (1986), ”Frækkere en politiet tillader II” (1987) og ”The Last Boy Scout” (1991). Der er selvfølgelig også mindre heldige titler at finde på Tony Scotts CV. blandt andet den kiksede ”True Romance” (1993) og den direkte rædselsfulde ”Domino” (2005).
Men for det meste er Tony Scott garant for solid action og hæsblæsende underholdning, og instruktørens seneste bedrift ”Unstoppable” hører heldigvis til kategorien af Scotts mere vellykkede film.

Plottet i ”Unstoppable” er et glimrende eksempel på, at den enkleste ide ofte er den mest effektive. Et million tons tungt godstog, lastet med brandfarlige og eksplosive kemikalier, er ved en menneskelig fejl kommet ud af kontrol. Som et missil på størrelse med et højhus, har toget kurs mod byen Stanton, og det er kun et spørgsmål om tid før katastrofen indtræffer. I den anden ende af sporet står to hårdtarbejdende mænd, Frank (Denzel Washington) og Will (Chris Pine), og det er nu op til de to ufrivillige helte, at stoppe toget inden det ryger i luften.

Selvom prominente navne som Denzel Washington og Rosario Dawson og Chris Pine står på rollelisten, så er den egentlige hovedkarakter i ”Unstoppable” det tonstunge godstog. Med 120 kilometer i timen buldre rædselsmaskinen derudaf, og kameraet er som limet fast til det enorme tog i takt med at filmen udvikler sig. Det er godt tænkt af Tony Scott, da den skærende lyd af metal mod metal, den brølende motor og de hylende lyssignaler alt sammen er med til at give ”Unstoppable” et frembrusende tempo, der gør, at man lettere sluger den lidt uoriginale historie om de to ufrivillige helte Frank og Will.

Historien er effektivt fortalt, uden de helt store overraskelser, og filmen leder tankerne hen på actionfilmens hæderkronede dage, inden filmgenren druknede i computergenererede eksplosioner og andet effekt-lir. Der er smæk for skillingen i Tony Scotts ustoppelige actiog-tog, og personligt følte undertegnede sig kosteligt underholdt.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet består primært af små dokumentarfilm, der hver især behandler områder af produktionen, som eksempelvis de mange stunts i filmen. Der udover finder man et kommentatorspor med Tony Scott, hvor instruktøren fortæller om tilblivelsen af filmen fra manuskript til film. Det er en anelse tørt at lytte til, og egentlig ikke særlig spændende.

3 On-Z stjerner til ekstramaterialet.

Lydsiden til BluRay udgaven af ”Unstoppable” er naturligvis mikset i DTS-HD 5.1 Surround, og har man muligheden for at se filmen gennem en surround forstærker, kan dette på det kraftigste anbefales. Lydsiden er ikke mindre end imponerende godt skruet sammen, og lyden af det tons tunge tog der buldrer derudaf, er nok til at man bliver presset tilbage i lænestolen.

HD-billedet står fint, og lever fint op til forventningerne af en moderne udgivelse. Trods heftige kamerabevægelser og speed-klipning, står billedet altid skarpt og farvemættet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: SF/Fox.

Titel: Unstoppable