V For Vendetta

24. marts 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

V For Vendetta billede

Et totalitært samfund i Storbritannien, et fremtids scenarie, hvor regeringen er alt kontrolerende. Minus en maskeret hævner, kaldet V, der ikke skyr nogen midler for et frit samfund!

Vendettaen for den maskerede terrorist under betegnelsen V (Hugo Weaving) er et hævntogt mod fortidige rædsler, at dræbe en liste af mennesker der pådrog ham stor smerte, men også et ønske om frihed for folket. Storbritannien var under kaotiske forhold, lige indtil den karismatiske Sutler (John Hurt) overtog rorpinden, og som Big Brother, har holdt landet i en kort overvåget snor lige siden, undertrykt befolkningen for deres eget bedste!
Evey (Natalie Portman) blev forladt, da hendes forældre omkom under offentlig demonstration mod det politiske styre! Hun lever det ganske almindelig liv, på den regeringsstyrede tv-station. Lige indtil den dag, hvor hun efter spærretid, trodser forbuddet og bevæger sig udenfor en sen aftenstund, og bliver pågrebet af de frastødende ”Fingermen”, statens hemmelige politi. Regerings håndlangere, der mishandler mnd og voldtager piger/kvinder. Lige før fuldbyrdelsen bliver hun reddet af en maskeret mand. V!
Den mystiske V får pustet til Evey´s retfærdighedssans da han bagefter tager hun med op i et tårn, og bekendtgøre sine idéer. At sprænge parlamentet i luften og ”befri” befolkningen.
Da V en dag belejrer tv-stationen får udsende et dekret, er politiet tæt på at fange ham, men Evey kommer ham til undsætning med en peberspray. Nu er han pludselig involveret og ligesom V på flugt. Kriminalinspektør Finch (Stephen Rea) er lige i nærheden. Big Brother opruster sig...

I sporet fra the ”X-Men”, Zorro, en superhelt a la Batman, ”A Clockwork Orange”, er denne oppe imod selve styret, og må derfor gå under betegnelsen terrorist. Umiddelbart et særdeles interessant udgangspunkt for filmen, også islættet af George Orwell´s ”1984”, og besat af et fornemt optog af erfarne skuespillere, og superstjernen, den israelsk fødte Natalie Portman, som er det nye skyd på Hollywood stjernehimlen. Effekterne er upåklagelige, filmen er flot iscenesat. Men historien er for langsommelig, 132 minutter trækkes ud i langdrag, og dens finale er når ikke de højder den prøver at lægge op til. Engelske film har svært ved at begå sig i denne genre, hvilket denne film er endnu et bevis på. Instruktøren, som her melder ud med sin debutfilm, er ikke noget uspillet kort i branchen. McTeigue har været instruktørassistent på film som ”The Matrix”-trilogien, ”Star Wars – Episode II – Attack Of The Clones” og ikke mindst ”Moulin Rouge”. Men talentet er der, uden tvivl. V For Vendetta har sine mange gode momenter, men desværre er der en del slip undervejs. Og vejen lidt for lang til det ultimative opgør!

Titel: V For Vendetta
Original Titel: V For Vendetta
Premieredato: 24. marts 2006