V/H/S 2

23. november 2013 af Henrik Andersen

V/H/S 2 billede

V/H/S 2 består som første del I serien af en række kortfilm, der alle indeholder overnaturlige elementer. Denne gang kommer vi omkring alt lige fra zombier, over satan kulter, til uhyggelige aliens på besøg i et fredeligt villakvarter.

De 4 historier der danner V/H/S 2, er indrammet af en historie om 2 luskede privatdetektiver, der en sen aften bliver kaldt til et hus, hvor de vil starte eftersøgningen på en ung mand, der er meldt savnet. Huset er på mystisk vis tomt, og det eneste de finder er en masse fjernsyn, en video afspiller og en kæmpe stak videobånd. Men noget mystisk lurer på dem i skyggerne, da de begynder at se båndene igennem.

Den første historie hedder Phase 1 Clinical Trials. En ung mand har mistet sit ene øje i en ulykke, og har på en privat klinik fået sat et nyt øje ind. På klinikken informere de ham om, at der i øjet sidder et lille kamera, der optager alt hvad han ser. Således er de på klinikken klar til at sætte ind, hvis der skal justeres til og fra i det mekaniske øje. Men noget er helt galt. Den unge mand begynder at se døde mennesker overalt, og der går ikke længe, inden han opsøges af en mystisk pige, han har set på klinikken, der kan fortælle ham om den skæbne, han går i møde. For der er noget, lægerne ikke har fortalt ham.

Den anden historie hedder A Ride In the Park. En mand er ude og cykle i en skov, da en blod tilsølet kvinde løber ud foran ham. Hun dør i hans arme, men lever pludselig op igen. Pludselig kommer der flere zombier til, og vores hovedperson bliver også bidt og dør. Men han forbliver ikke død, og snart er han igen på benene, og jager sammen med de andre zombier friskt menneskekød, hvilket der er rigeligt af, den smukke dag i skoven.

Den tredje historie hedder Safe Haven, og er en ond og ekstrem blodig sag. Vi følger et kamerahold, der har fået lov til at lave et interview med en sektleder, midt i sektens hovedkvarter. Hvad de ikke ved er, at de selv er brikker i det apokalyptiske puslespil, sektlederen er ved at ligge de sidste brikker til. Snart bliver de involveret i sektens egentlige hensigter med dem, og død og ødelæggelse regner ned over det lille nyhedshold.

Den fjerde og sidste historie hedder Slumber Party Alien Abduction. Børnene i en forstadsfamilie skal være alene hjemme, da forældrene skal på tur. Den ældste søsters kæreste kommer over da forældrene er kørt, og så starter festen og drillerierne. Men sent om natten kommer der besøg fra rummet, og en flok modbydelige Aliens forsøger at kidnappe alle børnene, og nu må de stå sammen imod den brutale overmagt.

V/H/S 2 er bestemt bedre end V/H/S, og flere af historierne indbyder til flere gensyn.

Specielt må fremhæves A Ride In the Park og Safe Haven. A Ride in The Park er en klassisk zombie film med det sjove twist, at den er filmet næsten udelukkende med det Go Pro kamera, der sidder på hovedpersonens cykelhjelm. Vi er med før han bliver bidt, når han dør, og igen når han rejser sig som en levende død, og går på jagt blandt skovens andre brugere. En hyggelig familie fødselsdag terroriseres af zombierne, og de mange blodige effekter er vel udført. Der bliver ikke lagt fingre imellem, og som tilskuer er man med helt tæt på, hele tiden, også når vores hovedperson til sidst skyder hovedet af sig selv. Dejligt at se hvordan der bliver leget med mediet. A Ride In the Park er et friskt pust til zombie genren, og fungere perfekt på grund af sin korte spilletid, og i de rammer den er sat ind i. Bestemt et af højdepunkterne i V/H/S 2.

Højdepunktet er uden tvivl filmen Safe Haven af Timo Tjahjanto og Gareth Huw Evans. Safe Haven følger et Indonesisk nyheds hold, da de skal lave en rapportege om en religiøs kult. De sætter op i hjertet af kultens tilhørssted, men snart går det op for dem, at de selv er brikker i begyndelsen til enden for verden, som vi kender den. En ækel dæmon træder snart ind i vores verden, og kulten og dens medlemmer, børn som voksne må offerer sig for at kunne lade dette ske. Indonesisk film er kendt for sin flirten med genre, og går nogen gange til grænsen af hvad det vestlige publikum er vent til at se. Safe Haven er ekstrem blodig og voldelig, og går hele vejen og lidt til. Her er rigtig flot lavet gore, og splat nok til at tilfredsstille den mest blod hungrende genre fan, og samtidig er historien lige præcis så vedkommende, at man føler for de personer, der bliver trukket ned i den blod røde malmstrøm af kaos og helvedes rædsler. Det er længe siden at undertegnede har set en kortfilm med et sådant drive. Her er ingen kedelige og uinteressante klip. Kun fremdrift imod et eksplosivt klimaks. Safe Haven er det hele værd.

V/H/S 2 er en vellykket samling af 4 spændende kortfilm, og ramme historien er egentlig også en lille horror historie i sig selv. Så er man til det, kan jeg varmt anbefale V/H/S 2, og forbered dig på et par fine mave pumpere af uhygge, og uhyggelig god splat undervejs.

Ekstramateriale.

Der ikke noget ekstramateriale at finde på denne udgivelse.

Lyden er Dolby Digital og filmen vises i sit oprindelige Widescreen format.